Meer omzet? Zo doe je dat

08/10/2019

Door Patricia van Amelsvoort

Dit is de truc: schrijf elke dag op welke omzet je op die dag wilt behalen. Je hebt dan direct een helder en haalbaar doel voor ogen. Jij bepaalt zélf of en hoeveel je verkoopt. Je zult merken dat je met je target in gedachten heel anders op klanten afstapt. En dat je ook je verkoopgesprek een andere wending geeft. De klantvraag is jouw kans om er iets uit te halen. Voor elke vraag ga je actief op zoek naar een oplossing – want een oplossing betekent omzet.

Showroommodel

Een voorbeeld: je hebt een klant die een nieuwe eettafel nodig heeft, maar die wel binnen twee weken geleverd wil krijgen. In veel gevallen krijgt die klant te horen dat dat helaas niet gaat lukken – levertijden zijn nu eenmaal een stuk langer dan veertien dagen. Maar jij wilt vandaag die omzet halen, dus pak je het anders aan. Misschien kun je een showroommodel aanbieden dat direct meegenomen of thuisgebracht kan worden. Of wellicht is een leentafel mogelijk wanneer de klant vandaag nog een nieuwe tafel koopt. Jouw oplossing is meteen je sterkste verkoopargument.

Targets

Je kunt jezelf die omzetdoelen per dag stellen, maar ook per week of per maand. Je kunt ze steeds iets hoger stellen, maar zorg dat het wel haalbaar blijft natuurlijk. Met die targets in gedachten zie je niet alleen je sales stijgen, maar groei je ook als verkoper. Want je zult merken dat je verkooptechnieken met sprongen vooruitgaan!


Patricia van Amelsvoort stond jarenlang zelf op de winkelvloer. Haar ervaring bundelde ze in Verkoopkracht: haar bedrijf geeft verkooptrainingen, speciaal voor de woonbranche. In haar blogs deelt ze haar beste verkooptips met jou.