Meijs Wonen in Tilburg
28/06/2016Door Annet van Baarle
Wat meteen opvalt de grote open keuken in het midden van de winkel. Die zit daar vast niet voor niets.
‘Bij de meeste mensen speelt zich thuis alles af rond de keuken. Dat gevoel wilden we hier ook creëren. Het hart van de winkel moet meteen de gezelligste plek zijn en biedt tegelijkertijd zicht op de hele showroom. We willen dat klanten zich welkom voelen en het ze naar de zin maken. Daar ligt ons hart.’
Meijs Wonen richt zich met name op particuliere klanten die jullie uitgebreid adviseren Hoe ziet zo’n gesprek er uit?
‘We starten het met een goede kop koffie en vragen onder ander naar gezinssamenstelling, leefstijl en woonwensen van de klant. We bekijken welke sfeer ze mooi vinden, vervolgens maken we een afspraak bij de klant thuis. Dat doen we standaard bij de grotere klanten. We nodigen ze opnieuw uit in de winkel en bespreken de complete inrichting: de stoffering, het lichtplan, de kleuren op de wanden of het behang. Alle ideeën verwerken we vervolgens in drie presentaties in 2D en 3D. Die voorstellen presenteren we aan een lange tafel compleet met collages en allerlei stalen. We steken veel tijd in onze klanten en dat waarderen ze.’
Komen ze daarom ook zo graag naar jullie events?
‘Ik denk het. We zorgen echt voor een band met de klant. De haringparty die we net hebben gehouden, was ook weer een succes. Zo’n tien keer per jaar organiseren we iets in de winkel: een proeverij, workshops, een kerstshow of Nieuwjaarsborrel, dat soort dingen. Dat zorgt ter plekke voor veel positieve reacties, en de volgende dag vertellen ze het nog eens over aan vijf anderen. Om nog meer potentiële klanten te bereiken geven we een eigen magazine uit dat met een oplage van 200.000 exemplaren meegaat met de regionale kranten. Dat bevalt heel goed.’
Je bent 12 jaar directeur, heb je in die tijd de klant zien veranderen?
‘Ik heb gemerkt dat klanten steeds mondiger zijn geworden, maar dat heeft ook voordelen; de klant is daardoor ook duidelijk geworden en beter voorbereid. Meer transparantie is ook goed. Een klant begrijpt ook wel dat je op artikelen moet verdienen. Als je dat helder aan de klant uitlegt, heeft deze er een prima gevoel bij. Omdat we zo adviserend werken, werken we met merken en producten die je niet direct in een webshop kunt kopen. Dan voorkom je dat mensen jouw advies gebruiken om het artikel online aan te schaffen.’
Zijn jullie zelf ook online actief?
‘We hebben een eigen webshop gehad. Dat hebben we 2,5 jaar gedaan, maar daar waren wij niet goed in. Het is heel moeilijk om op de webshop de sfeer te creëren die je in de winkel hebt. Een webshop is als een extra vestiging waar veel bij komt kijken qua personeel, transport en logistiek. Als eenling is het lastig, maar misschien dat we in de toekomst een webshop met meerdere bedrijven kunnen opzetten.’
Bart Meijs (links)
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
‘Scherp op de markt blijven. En klanten blijven verrassen met nieuwe trends en ontwikkelingen op woongebied. Ons streven is bij de top tien van beste woonwinkels te blijven horen.’
Annet van Baarle is freelance journalist en communicatie adviseur. Zij gaat op zoek naar persoonlijke verhalen van ondernemers en ontwerpers uit woonbranche.