Met merchandise mag alles!

23/06/2017

Achter alles zit een plan, constateert Saskia. Zij geeft je drie praktische merchandise-tips, zodat je deze stille verkoopkracht echt in jouw voordeel laat werken.

  • Tip 1: Wat is jouw verhaal?

‘De fysieke winkel heeft als meerwaarde dat je de producten kan bekijken, aanraken en ruiken. Denk dus goed na over welke muziek, welke geur en zelfs welk licht bij jouw concept past. Welk verhaal vertellen jouw producten? Selfridges in Londen komt bijvoorbeeld met de “Our House’”- campagne met workshops in oude ambachten, zoals weven en sourdough brood maken. Zo maak je als klant weer een connectie met waar producten vandaan komen. Je koopt niet zomaar iets, er is een achterliggende boodschap!’

Our House Campaign - Selfridges

  • Tip 2: Be different

‘In het verslag over Milan Design Week vorige maand zagen we al dat het “luxe wonen” terug is en er weer veel rijke materialen en uitgesproken kleuren te zien zijn. Leuk natuurlijk om alle zintuigen mee te prikkelen, maar wat nu als iedereen om je heen dit ook al doet? Kies dan juist voor stilte; een minimalistisch design en neutraal kleurgebruik. Maak ook een bewuste keuze in de uitlichting van producten. Ik zie nu bijvoorbeeld veel lifestyle productpresentaties onder stolpen of achter glas om zo exclusiviteit te creëren.’

Adidas in Milaan

  • Tip 3: Samen is alles beter

‘Met een goede merchandise-planning, heb je een fantastisch middel om steeds opnieuw een theatervoorstelling op te bouwen. Dit kan groots, maar ook door slim samen te werken kan iets bijzonders gecreëerd worden. Zit er een bloemist naast de deur? Of een kunstuitleen? Een toffe chocolaterie om samen een proeverij te organiseren? Niets is te gek. Werk dan vooral samen en co-creëer! Natuurlijk is het belangrijk om altijd dicht bij je eigen concept te blijven, maar een samenwerking buiten je eigen branche kan tot iets heel moois leiden.’

Nijhof in Baarn


Saskia en RetailTheater - Als retailstylist helpt Saskia Hogevonder ondernemers met de visuele vertaling van een boodschap in de vorm van een etalage, een hotspot of een complete winkelinrichting. Saskia mede-eigenaar van Stijl Retail Design en aangesloten partner van RetailTheater.