Monique (54) weet precies hoe het werkt: “Hoe langer de man aan tafel zit, hoe langer de vrouw past!”
28/05/2024Hoe is dat zeven jaar geleden gegaan?
“Het was voor mij dertig jaar geleden dat ik voor het laatst in een winkel had gestaan, een lederwarenwinkel, maar ik kan niet stilzitten en het leek me heel leuk om weer in een winkel aan de slag te gaan. Ik dacht dat ik weinig kon, ik heb discalculie, maar ik werd als snel bij een stijlvolle damesmodezaak op gesprek gevraagd en heb hier nu helemaal mijn draai gevonden.”
Er is een wankel evenwicht tussen behulpzaam en opdringerig zijn.
Welke opleiding heb je gedaan?
“Vroeger heb ik middelbaar commercieel onderwijs gevolgd; ik wilde eigenlijk altijd een eigen winkel starten. Twee jaar geleden heb ik op eigen initiatief nog de DETEX-opleiding gedaan, zodat ik over meer warenkennis beschik.”
Wat is je takenpakket?
“Ik ben verkoper, maar eigenlijk doe ik alles. Naast verkopen bijvoorbeeld ook etaleren, schoonmaken, de winkel aanvullen en de webwinkel aanvullen. Ik werk twintig uur per week en de werkzaamheden zijn heel divers.”
Wat maakt het werken met klanten zo leuk?
“Iedere klant komt blij binnen. Wij hebben een wat oudere doelgroep en de man komt ook vaak mee. Vaak net zo blij, helemaal als hij zich lekker geïnstalleerd heeft aan onze koffietafel. Hoe langer de man aan tafel zit, hoe langer de vrouw kan passen!”
Hoe zorg je ervoor dat je altijd up-to-date bent?
“Ik heb het vak me eigen weten te maken door onder meer veel op pinterest te kijken en door een kleurenstudie te doen. Ik weet nu precies welke kleuren bij iemand passen en ook de verschillende pasvormen zitten in mijn hoofd. Ik leer bovendien altijd de nieuwe collecties helemaal uit mijn hoofd.”
Hoe ga je met de klanten om?
“Er is een wankel evenwicht tussen behulpzaam en opdringerig zijn. De één is gelijk boos als zij niet wordt aangesproken, de ander wil juist met rust worden gelaten. Van vaste klanten weet je het natuurlijk wel, maar bij nieuwe klanten moet je dit inschatten. Meestal bied ik snel hulp aan. Is daar geen behoefte aan? Dan laat ik de klant verder ook met rust. De manier waarop je dit doet, is vaak ook al heel belangrijk.”
Als de klant graag geholpen wil worden, hoe pak je dit dan aan?
“Ik ga vooral heel hard op zoek naar de smaak van de klant en wat de klant wil hebben, ik bied koffie aan, maar ik ben ook snoeihard eerlijk. De klant is vaak wantrouwig naar verkopers. Ik ben van mening dat je een stuk vertrouwen creëert als je aangeeft wat niet mooi is. Ik bied vaak ook aan om een foto te maken, zodat ze het thuis even kunnen laten zien.”
Is er dan niet één negatief puntje te noemen?
“Jawel hoor, het plaatje is nooit helemaal perfect toch? Er zit hier een teller op de deur en dat is best vervelend. De klant mag niet merken dat je onder druk staat, maar uiteindelijk word je wel afgerekend op hoeveel je verkoopt in verhouding tot het aantal bezoekers. Een goede omzet is dus altijd heel fijn, maar een compliment of een uitbundig bedankje van de klant zijn zaken die mijn dag maken.”