Nils: “De lokale retailer is vooral bezig met passie en producten, maar doet te weinig met digitalisering”

08/09/2022

Als tiener werkte Nils in een tuincentrum. “Stond ik daar, als jochie van vijftien, de mensen te vertellen over planten – waar ik dus echt veel over wist. Ik vind het nog steeds een mooie business. Je verkoopt iets ‘levends’ aan mensen. In een tuincentrum leer je producten goed te presenteren”

Retail, horeca, kunst, cultuur en geschiedenis kunnen elkaar alleen maar versterken! 

Rechts georiënteerd

Nils: “Tijdens mijn mbo-opleiding retail en management leerde ik de keuzes die er in een winkel worden gemaakt, maar niet waaróm ze worden gemaakt. De looproutes, bijvoorbeeld. Dankzij mijn huidige hbo-opleiding retail en ondernemerschap leer ik die psychologische gedachtes te begrijpen. Wist je bijvoorbeeld dat de belangrijkste producten vaak rechts in de winkel liggen? Omdat de meeste klanten ‘rechts’ georiënteerd zijn.”

Nederlandse winkels zijn netjes

Voor zijn stage, werkte Nils een tijdje in een winkel op Malta. “Het was een hele nuttige periode, niet alleen omdat ik veel beter Engels ben gaan spreken, maar ook omdat ik de Nederlandse winkels nu in een breder perspectief kan zien. De winkels in ons land zijn heel netjes en overzichtelijk. Als er een T-shirt ergens in de winkel zou dwalen, ruimen we dat al snel op. Maar op Malta was het: ‘Laat lekker liggen, als het straks rustig is, trekken we de boel weer strak.’”

Digitale angst

Nils: “Tijdens mijn minor-project ‘De consument terug naar de fysieke winkel’, heb ik ontdekt dat lokale retailers moeite hebben met digitalisering. Ze zijn vooral bezig met hun passie en producten, maar nog veel te weinig met e-commerce, zoals social media. Ik sprak bijvoorbeeld een eigenaar van een kindermodezaak, die al járen op zijn plek zit, en het allemaal niet nodig denkt te hebben. Retailers vinden het ook moeilijk hoe ze de juiste doelgroep kunnen ‘tackelen’. Bijvoorbeeld met loyaliteitsprogramma’s en spaaracties.”

Contentkalender

Nils: “Veel ondernemers en winkelmedewerkers denken nog iets te veel binnen hun eigen stadsmuurtjes. Ze houden zich gewoon niet zo graag bezig met social media. Of ze plaatsen een paar keer iets op Facebook, waarna de online aandacht weer verwatert. Mijn tip: maak een contentkalender. Houd feestdagen in de gaten, en speel daarop in. Neem desnoods een jonger persoon in dienst die je helpt met Instagram. Consistentie is belangrijk.”

Kennis

Nils: “In dit vak kun je een glimlach op het gezicht van mensen toveren, dat is fantastisch. Maar minstens zo leuk, vind ik de overdracht van kennis. Als verkoper kun je heel veel over een product vertellen, klanten nieuwsgierig maken, overtuigen en zelfs inspireren!”

Verbinding

Drie jaar geleden bedacht Nils een platform, ‘de 5-O’s’ genaamd, om retailers, bezienswaardigheden en cultuur, kunst, horeca met elkaar te verbinden. De 5-O’s staat voor de Omgeving met en voor Ondernemers, Onderwijs, Overheid en Omwonende. “Want die kunnen elkaar alleen maar versterken! Wat nou als je een modeshow organiseert met de lokale horeca, bijvoorbeeld?”

Gelukkig man

Nils: “Lokale winkels zijn ontzettend belangrijk. Want ze vormen de beleving van het stadscentrum. In de toekomst wil ik me dan ook bezig blijven houden met e-commerce, digitalisering en innovaties van het winkellandschap. Als het me lukt om een goed concept voor ‘de 5-O’s te verspreiden door heel Nederland, ben ik een gelukkig man.”