Omdenken

14/01/2016

Door Theo van Elk

Waarom moet je omdenken

Het thema was zeer treffend gekozen voor zelfstandige ondernemers: meestal ben je de hele dag, week, maand, jaar druk bezig met je eigen onderneming. De dagelijkse druk van klanten helpen, goederen bestellen, planning maken, uitlevering verzorgen, offertes maken etc. kost vaak al meer tijd dan er in een normale werkdag zitten. En dan moet je ook nog eens gaan nadenken over strategie, reclameplanning, budgettering en dergelijke.

Nu weten we allemaal dat de consument enorm aan het veranderen is en dat je als zelfstandig ondernemer (of werknemer in een winkel) ook moet veranderen om de klant het nog naar de zin te maken. En dat vergt omdenken!

"Het probleem is niet dat je niet weet wat je moet doen, maar dat je niet doet wat je allang weet". Denk maar eens goed na over deze uitspraak. Dat gaat zeker leiden tot meer bewustwording over veranderingen die doorgevoerd moeten gaan worden.  En ga daarmee eens aan de slag met je team om tot een gezamenlijke aanpak te komen hiervoor.

Omdenken in de praktijk

Een voorbeeld als inspiratie: een woonwinkel heeft relatief weinig bezoek en staat het grootste deel van de week gewoon leeg. Waarom dit niet gebruiken door er een sociaal tintje aan te geven: koffietafel voor ouderen, de breiclub op woensdagmorgen uitnodigen, de toneelclub een uitvoering laten verzorgen. Dit geeft een hoop reuring in de winkel.

“Ja, maar die kopen toch niet”, hoor ik u al zeggen. En dat is juist de kracht van omdenken, vaak blijkt dat een dergelijke aanpak op langere termijn juist een heel positief effect heeft. Nieuwe mogelijke klanten zijn in de winkel geweest, er wordt over gesproken en het levert positieve publiciteit op. Gewoon een goede basis voor nieuwe klanten en omzet. Gewoon gaan doen!


Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.