Open of dicht? Improviseren in crisistijd

23/03/2020

Coronamaatregelen kunnen van de ene dag op de andere veranderen. Kijk altijd voor het laatste coronanieuws en actuele maatregelen voor de detailhandel op de coronanieuwspagina van Werk in de winkel en op de site van de Rijksoverheid.

(Hoe) zijn jullie nog open? 

Wij kiezen er, nu het nog kan, voor om tussen 12.00 en 17.00 uur open te zijn voor onze klanten. Dat is minder lang dan normaal. De achterkant van onze winkel bouwden we om tot een kantoortje. Hier, en vanuit huis, werken we nu heel hard aan ons online platform. 

Hoe is de sfeer in de winkel?

De Clercqstraat in Amsterdam-West is nog niet volledig uitgestorven, maar het is er wel heel erg rustig. Af en toe stapt er nog iemand bij ons naar binnen. Voor deze klanten houden wij onze deuren, nu nog, open. De meeste van hen zijn vaste klanten. Zij komen ons een hart onder de riem steken. Prachtig vind ik dat.  

Hoe houd je het werken in de winkel veilig?

Wij houden ons aan alle hygiënevoorschriften die de RIVM ons voorschrijft. Zo houden we, in ieder geval, 1,5 meter afstand van onze klanten. We wassen onze handen heel erg vaak. En alles wat maar aangeraakt kan worden, maken we hier misschien wel tien keer per dag schoon.

Straks komt er wellicht een lockdown en dan?

Het werken in de winkel, zoals we dat gewend waren, werd ineens van de ene op de andere dag volkomen anders. Natuurlijk houden we dit wel even vol, maar je kunt niet inschatten hoe lang de situatie voortduurt. Dat maakt ons werk op dit moment heel onzeker. Daarom richtten we nu al onze aandacht op ons online platform. Zodat als we straks misschien toch (tijdelijk) de deuren moeten sluiten, we online verder kunnen. 

Wat is je corona-crisis stappenplan?

  1. In onze winkel staat gezondheid voorop. Daarom houden we ons strikt aan de hygiënevoorschriften van het RIVM. 
  2. Afgelopen maandag mailden we al onze merken en agenten om een betalingsregeling aan te vragen. Daarop reageerde de meesten heel begripvol. Ook vroegen we een huurkorting aan bij de gemeente. Daar hebben we nog geen antwoord op ontvangen. 
  3. Bij al onze merken vroegen we foto’s van de producten op. Daarnaast fotografeerden we ook zelf allerlei outfitjes. Die plaatsen we nu online. 
  4. We zetten vol in op online adverteren én online creativiteit. Volgende week introduceren we bijvoorbeeld ‘virtueel shopppen met onze klanten’. Zo blijven we onze klanten, ook thuis op de bank, volop inspireren.
  5. Met de ondernemers uit de straat zetten we een bezorgdienst op. Fietskoeriers brengen T.I.T.S. nu dus ook gewoon naar de mensen toe. Hoe leuk is dat?