Open of dicht

04/07/2016

Door Theo van Elk
Naast de daling van het bezoek is het veranderende gedrag van consumenten ook terug te vinden in de tijden, waarin de consumenten komen. Koopavonden worden nauwelijks meer bezocht (vind je het gek als veel winkels al minimaal tot 20.00 uur open zijn) en er is meer behoefte aan zondagen en andere avondopenstellingen.

Het is dus niet gek dat ik regelmatig de vraag uit woonwinkels krijg “wat moet ik met mijn openingstijden doen”? En dat is een heel lastige vraag om te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op deze vraag is namelijk niet bepaald door hetgeen de wensen zijn van het personeel (een punt dat ik overigens wel vaak hoor als argument), maar zijn volledig afhankelijk van de wensen van de consument. Als je een winkel hebt waar relatief weinig bezoekers komen, maar aan elke bezoeker wel veel tijd wordt besteed (interieuradvies, uitgebreid intake – gesprek etc), dan kan het zinvol zijn om de winkel minder lang open te doen. En daarnaast de mogelijkheid te geven om een afspraak te maken buiten de openingstijden om in alle rust het advies te kunnen geven.

Als je een winkel hebt waar mensen eerder spontaan binnenkomen om de collectie te scannen en wellicht iets mee te nemen, dan is het beter om je aan te passen aan de openingstijden van de winkels om je heen. En met een webshop kun je 24/7 open zijn!

Kortom, er is geen éénduidig antwoord. Reageer op de vraag van de klant. Het kan bijv. zinvol zijn om in de ochtend te sluiten en ’s-avonds aanwezig te zijn voor uitgebreide adviesgesprekken. Of de winkel op maandag en dinsdag te sluiten om meer thuisbezoeken te kunnen inplannen. De consument wil steeds meer flexibiliteit, dit moet dan ook gelden voor de openingstijden van de woonwinkels.


Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.