Resui verkoopt ‘instant’ tweedehands maatpakken. Dat werkt zo…
01/12/202250.000 maatpakken
Piter: “Klanten kunnen een afspraak maken in onze showroom. Na het opmeten van alle lichaamsmaten, speurt het computersysteem de complete database af, gebaseerd op machine learning en algoritmes. Zo vinden we dus binnen mum van tijd de matchende maatpakken, die hem op het lijf zijn geschreven. Wil je juist van een pak af dat hangt te verstoffen in je kast? Dan kun je dit aanmelden via de website. Mijn ambitie is om 50.000 herenpakken in het magazijn te hebben hangen. We zitten nu op 250, dus nog even te gaan, maar het enthousiasme dat we bij Resui ontvangen, stimuleert om door te gaan.”
Emotie
Van jongs af aan koestert Piter al een passie voor maatpakken. Piter: “En dat terwijl ik niet eens een mode-opleiding heb gevolgd. Ik ben ook geen coupeur, maar ik houd gewoon van mooie kleding. En een pak heeft iets. Een man gaat stralen zodra hij zichzelf een nieuw maatpak aanmeet – in de meeste gevallen dan. Of dat nou voor een feestje is, of voor z’n werk. Er komt veel emotie bij kijken.”
Corona
“Toen ik achttien jaar geleden bedrijfskunde studeerde, had ik een eigen handeltje in het doorverkopen van pakken aan medestudenten, voor gala’s en dergelijke. Stap voor stap kwam mijn bedrijf Mandemaker tot stand, dat maatpakken vervaardigt van hoge kwaliteit. Het heeft jarenlang succesvol gedraaid, totdat corona kwam, in 2020. Een domper, want de consument was ineens veel minder vaak op kantoor, feesten en huwelijk te vinden. Oftewel gelegenheden waar je normaal gesproken een pak zou dragen. De omzet daalde drastisch en ik werd gedwongen om mijn businessmodel onder de loep te nemen. Toen ben ik me meer gaan richten op het thema duurzaamheid.”
Twee miljoen pakken
Het blijkt dat er in Nederland zo’n twee miljoen (!) pakken in de kast hangen die nooit meer worden gedragen. Piter: “Zonde, want in veel gevallen zijn het kostuums van goede kwaliteit. Een pak van vier jaar oud, is nog niet per sé uit de mode. Door de jaren heen, sprak ik steeds meer mannen die niet wisten wat ze met hun pakken aan moesten. Zo kwam ik op het idee voor Resui.”
Co-founder
Piter zoekt nog naar een co-founder om zijn bedrijf verder uit te bouwen. “Dus mocht iemand zich geroepen voelen, neem vooral contact op! Ik wil Resui namelijk nog veel groter maken. Het moet schaalbaar worden, met een sterkere focus op e-commerce. Over een paar weken lanceer ik de nieuwe landingspagina. In de toekomst wil ik bovendien ook gewoon een winkel hebben met openingstijden. Nu werk ik nog alleen op afspraak.”
Duurzamer
“Veel prominente merken in de herenmode doen hun best om zo duurzaam mogelijk te zijn, met recyclede materialen en dergelijke. Een mooie ontwikkeling. Winkelmedewerkers kunnen hier ook steeds meer over vertellen. Ik hoop dat we daarnaast tweedehands kleding steeds meer gaan normaliseren in winkels. Eigenlijk zou het veel gangbaarder moeten worden om een gedragen pak te kopen. Als je een nieuwe auto nodig overweegt, is het immers ook normaal dat je de mogelijkheden voor tweedehands onderzoekt.”
Duurzame bruiloft
“Ik heb een keer een bruidegom aangekleed die zijn huwelijk volledig in het thema van duurzaamheid had staan. Samen met zijn echtgenote vroeg hij de gasten om tweedehands kleding te dragen. Resui past natuurlijk perfect in dat plaatje.”