Rodnie Stieger (25) laat iedere klant verliefd worden op BoConcept
10/08/2023Interview met Rodnie Stieger
Hoe ben je in de interieurbranche terechtgekomen?
“Al op jonge leeftijd wist ik dat ik iets met huizen en meubelen wilde gaan doen, ik was altijd bezig met de inrichting van mijn kamer. Ik ben de opleiding tot interieuradviseur op het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam gaan volgen en mijn examenstage was bij een lichtontwerpstudio. Hier mocht ik blijven.”
Nu werk je bij BoConcept?
“Ja, alweer bijna drie jaar. Toen corona uitbrak, werd mijn contract niet verlengd. Via via kwam ik bij BoConcept terecht en dat bevalt heel erg goed. Ik dacht altijd dat ik in de wieg was gelegd voor werken achter een scherm, maar bij BoConcept doe ik veel meer dan dat en ik ben erachter gekomen dat ik dat veel leuker vind.”
Wat doe je zoal op een dag?
“Mijn werkdagen zijn heel veelzijdig. Vandaag ben ik bijvoorbeeld eerst administratief bezig en vanmiddag heb ik een afspraak op de zaak met klanten voor het bespreken van interieuradvies. In dit geval is het een bestaande klant. Wanneer het gaat om een nieuwe klant, begin je bij nul. Dan ga ik ook op locatie kijken en wordt er een compleet ontwerp getekend.”
Hoe ga jij met de klanten om?
“We merken dat BoConcept in Nederland nog niet zo bekend is. Daarom delen wij met de klant alle stappen het ontwerp- en verkoopproces. We beginnen met een kopje koffie, dat gepaard gaat met een uitleg over ons concept. Daarna komt de fase van ontwerpen en tekenen, een bijzondere fase! Het belangrijkste doel is om de klant verliefd te laten worden op ons exclusieve merk.”
Wat doe je om bij te blijven in het vak?
“Vanuit het hoofdkantoor zijn er verschillende standaardtrainingen. Zo is er een sales-training bestaande uit drie modules, waarvan ik de tweede nu net heb afgerond. Daarnaast ben ik bezig met een leadership-training. Engelse is in de praktijk ook belangrijk, want we hebben veel klanten uit het buitenland. Hier is geen binnen het bedrijf geen aparte training voor, maar door het dagelijks contact met het hoofdkantoor in Denemarken en doordat alle trainingen in het Engels zijn, is mijn Engels sterk verbeterd.”
Wat heb je de afgelopen jaren in de praktijk geleerd?
“Ik heb sowieso geleerd dat het verliezen van een baan heel leerzaam kan zijn. Alle kennis die ik eerder heb opgedaan, waren tegelijkertijd ook de handvatten voor mijn baan bij BoConcept. Door de veelzijdigheid aan taken in mijn huidige baan ben ik de laatste jaren een stuk zelfstandiger geworden. Als ik iets niet gelijk weet, probeer ik het altijd eerst zelf uit te zoeken en op te lossen.”
Wanneer ga je met een goed gevoel naar huis?
“In de auto naar mijn werk denk ik vaak na over mijn taken voor die dag. Als ik die taken heb kunnen volbrengen, ben ik tevreden, maar het is nóg mooier als ik zelfs meer dan dat heb kunnen doen!”