Romy was bloemist, maar werkt nu in een woonwinkel. Waarom? Dat lees je hier…

27/01/2025

Allergisch

“Ik heb zeven jaar als bloemist gewerkt, heb er zelfs een speciale bloemenopleiding voor gevolgd. Maar op een dag werd ik ineens allergisch. Ik kon niet meer in de buurt van bloemen zijn zonder er last van te krijgen. Die keuze voor een nieuwe job was lastig, maar ik wist: ik wil huizen mooier blijven maken met styling en kleur – of dat nu met bloemen, decoraties of meubels is. Verkopen blijft verkopen, het maakt eigenlijk niet zo veel uit wát je verkoopt, als je het maar leuk vindt. Het draait om vakkennis en hoe je die toepast.”

Spontaan

“Op een dag ging ik verhuizen en had ik een bank nodig. Bij Haco Wonen in Utrecht werd ik zó leuk en spontaan geholpen, dat ik zin kreeg om mee te doen. Ik heb meteen een mail gestuurd en kon solliciteren. Nu werk ik er twee jaar.” 

Herstellen

“Werken in een woonwinkel is veel fijner dan in een bloemenzaak, vind ik. In een bloemenzaak sta je vaak in een koelcel, dus ik had het altijd koud. Bovendien gingen mijn vingers kapot door al die mesjes, takken en doorns. Na de switch herstelden mijn handen.”

Omschakelen

“Het was wel even schakelen om in een woonwinkel te werken. Al die houtsoorten, bankvullingen, bedden, stoffen, materialen... Gelukkig kreeg ik alle ruimte om te oefenen. Mijn collega’s waren heel geduldig. Ik ben iemand die leert door te doen, dus door goed te kijken, te luisteren, vragen te stellen en zelf dingen uit te proberen."

Banken

“Ik vind banken het leukste om te verkopen, omdat iedereen weer iets heel anders wil: van diepe loungebanken tot mooie sierbanken. Bedden vind ik ook geweldig, omdat je ze helemaal kunt aanpassen, van het hoofdbord tot de stof en het ontwerp.”

Eetstoelen

“Haco Wonen heeft een nieuw eetstoelconcept waar ik me graag verder in wil verdiepen. Klanten kunnen hun stoel helemaal naar wens samenstellen: van kussen en kleur tot materiaal en de vorm van de stoelpoten."

Niet pushen

“Als een klant niks heeft gekocht, denk ik soms: ‘Ik had wat meer mogen doorpakken, dan was het misschien wél gelukt.’ Maar ik wil niets pushen, dat zou ik zelf ook niet fijn vinden. Eerlijk duurt het langst. Dus ik probeer het gesprek luchtig te houden.”  

Open

“Eigenlijk zegt je functie niet zo veel bij Haco Wonen. Want iedereen neemt elkaars taken over, als het nodig is. Of je nu koffiezet voor een klant, een verkoop afrondt, of een mail van het hoofdkantoor beantwoordt, we doen het samen. Er hangt een open sfeer.”

Socials

“Het is leuk om te zien hoe onze klanten hun huis stylen en de producten plaatsen op TikTok en Instagram. Onze online aanwezigheid op deze platforms zorgt ervoor dat mensen nieuwsgierig worden en langskomen. Dat maakt social media zo handig.”