Ruim baan voor de barista, en meer retail interieurtrends

06/11/2017

Door Carin Frijters

Retail is een vak in beweging. Als je goed om je heen kijkt, kun je leren van wat je ziet en ervaart. De hele dag komen prikkels bij je binnen, maar willen we dat ook of is er behoefte aan een moment van rust? Ook als we winkelen krijgen we prikkels, maar er zijn manieren om die gedoseerd binnen te laten komen. Wij geven je tips aan de hand van drie retailtrends die voorlopig nog wel even blijven.

Interieur tip 1

Waarom voelt de ene winkel prettig als je binnenloopt en wil je uit de andere liefst zo snel mogelijk weg? Dat heeft alles te maken met de keuze van presentatie, gebruikte materialen en kleuren. De Retail Interieurtrend Silence staat voor rust, stilte en vrij van prikkels. Witnuances en introverte grijstinten vragen geen aandacht. Verschillende materiaalsoorten, zoals hout, aluminium en vilt voorkomen dat het saai wordt. Combineer verschillende tafels, kubussen of krukjes die je flexibel gebruikt. Deze basis zorgt voor rust, maar geeft de producten het juiste podium en de persoonlijke aandacht die ze verdienen. 

Retail interieurtrend SILENCE, fotocredits: Floris Vink • (Muji): Textielafdeling Muji Tokyo. Foto: Mirjam du Maine 

Interieur tip 2

 

Is het jou ook opgevallen? Een barista koffiehoek in die leuke boetiek, zodat je partner ook mee wil als je gaat winkelen. Een wijntje bij de kapper waardoor je samen met je vriendin gaat. Of dat lekkere lunchadres in die woonwinkel waar je gelijk hebberig wordt van de meubels en het servies dat ze daar ook verkopen? Deze trend, die niet meer weg te denken is in het straatbeeld, heet blurring. Een combinatie van horeca en retail. Slim want de klant blijft zo langer in je winkel en houdt een goed gevoel over aan jouw winkel. Belangrijk is wel dat het verhaal dat je winkel en horeca uitstralen gelijk is. Alleen dan klopt het gevoel bij je klant en zal hij zeker terugkomen. 

Interieur tip 3

Heb jij ook zo’n favoriete winkel waar je je helemaal thuis voelt? Waarschijnlijk komt het omdat er in die winkel nagedacht is over de levensstijl van de klant. Wij noemen dit stijlgroepdenken. Bij stijlgroepen spelen emotionele factoren een rol. Wat vindt jouw klant mooi of lelijk. Wat vindt jouw klant belangrijk. Zoekt de klant een praktische bank of een gezellige bank? Op deze manier bepaal je de omgeving waar jouw klant zich happy voelt en kies je het assortiment dat past bij zijn levensstijl.

Een mooi voorbeeld waar de bovenstaande retailtrends samenkomen is Arket, de nieuwste winkel uit de H&M Group die onlangs is geopend is in Londen. Alles klopt in deze winkel. Je ervaart de rust en stilte als je binnenkomt waardoor de aandacht gevestigd wordt op het assortiment. Naast mode voor mannen, vrouwen en kinderen verkoopt Arket ook passende homeware en beauty producten. En in het New Nordic Café kun je een gezonde, vegetarische maaltijd krijgen, of meenemen. Evenals een (h)eerlijke kop koffie. 

Arket, Londen.


Carin Frijters is o.a. initiator van RetailTheater en auteur van de retailboeken Prikkel de Koopknop en RetailTheater. Ze geeft advies over het bouwen van een onderscheidend retailconcept, want in de stenen winkel zit toekomst, tenminste, als je het verschil maakt tenminste.

Credits:

  • Retail interieurtrend SILENCE, fotocredits: Floris Vink
  • (Muji): Textielafdeling Muji Tokyo. Foto: Mirjam du Maine 
  • Retail interrieurtrend SILENCE: Hutspot in Eindhoven