Stijlpastoor Arno Kantelberg: “Een goede winkelmedewerker is een curator”
05/12/2022Experience
“Een tijdschrift is te vergelijken met een winkel. Beide draaien tegenwoordig om ‘experience’. Iedereen kan online lezen of shoppen, maar er is een reden dat je graag de LINDA. koopt of een favoriete kledingboetiek blijft bezoeken. Voor de beleving, om ergens bij te horen...”
Leesbril
“Expertise is een meerwaarde. Laatst was ik bij Specsavers in de Bijlmer voor een samenwerking. Ik had toevallig ook een leesbril nodig, dus ging meteen kijken. Er hingen wel honderd exemplaren, maar de dame die er werkte, pikte zo de juiste eruit! Ze wist gewoon welke bril ik wilde, nog beter dan ik zelf. Terwijl ik mijn smaak toch wel redelijk op orde heb, lijkt mij. Ik probeerde nog wat brillen, maar dacht al snel: ‘Verrek, ze heeft gelijk, dit is ‘m gewoon!’ Kijk, daar word ik nou blij van. Iemand die iets doet, wat ik niet kan. Een goede winkelmedewerker is een curator.”
Company pride
“Als je mij vraagt: ‘Wat vind je het beste bedrijf van Nederland?’, zal ik altijd zeggen: ‘ANWB’. En dan vooral vanwege de ‘company pride’ van de medewerkers. Iedereen die je daar spreekt, is trots op de organisatie. Bij een goede winkel, werkt dat precies zo. De verkopers hebben liefde voor de producten.”
In de lak
“Mode heeft mij altijd gesmaakt. Maar pas toen ik hoofdredacteur werd van Esquire, is het onderwerp mijn ‘winkeltje’ geworden. Herenmode was een groot component van dat blad – denk ook aan de jaarlijkse Best Geklede Man-verkiezing. Esquire stopte vorig jaar juni, maar bij de televisie bleven ze me bellen over mode en trends. Normaal gesproken vroegen ze Jort Kelder, maar die is zichzelf anders gaan profileren – hij wilde niet langer het ‘kledingmannetje’ zijn. Ik was de volgende in de telefoonlijst. Helemaal prima. Ik heb mezelf maar meteen de missie toegeëigend om de Nederlandse man in de lak te zetten.”
Nonchalance
“Hollanders hebben veel gespeelde nonchalance als het aankomt op mode – en dan met name de iets oudere generaties. Veel met je uiterlijk bezig te zijn, past niet bij de calvinistische aard. Onder de rivieren is dat al anders. Hoe katholieker, hoe gekleder. Ga maar eens kijken in Den Bosch, Breda en Maastricht.”
Instrument
“Met kleding kun je communiceren. Het heeft weinig zin om dat te ontkennen. Mode is een instrument. Met een coltrui en een bril lijk je meteen 10 procent slimmer. En trek geen beige aan voordat je gaat solliciteren - beige valt weg. Politici die een krachtig statement willen maken, steken zichzelf niet voor niets in een donkerblauw jasje met rode stropdas. Jesse Klaver stroopt zijn mouwen op in verkiezingstijd – ook daar zit een gedachte achter. Hij straalt letterlijk uit dat hij aan de slag wil gaan. Bewust of onbewust.”
ModMod
“Ik vind het Engelse Mr. Porter ontzettend inspirerend. Het is een webshop van luxegoederen, maar dan geheel gepresenteerd als magazine, met mooie fotoshoots en goed geschreven verhalen. Je leest een artikel en voordat je het weet, koop je ineens een sleutelhanger van vierhonderd euro. Knap gedaan. Ik haal er ook mijn inspiratie vandaan voor ModMod, mijn eigen online platform voor goedgehumeurde mannen die graag een laagje vernis aanbrengen op het leven. Mode, entertainment, horloges, dat soort zaken. In maart 2023 komt de papieren versie uit - een soort ‘coffee table book’ dat vier keer per jaar verschijnt.”
Foto: Carin Verbruggen