Stoppen of doorgaan? Dit zijn de kansen van Click & Collect

03/06/2021

In Whitepaper: Click & Collect als onderdeel van omnichannel zet Christy Bollen de voordelen en aandachtspunten van Click & Collect op een rij.

De winkels moesten dicht, maar bestelling afhalen mocht nog wel. Tijdens de lockdown schakelden steeds meer winkels over op Click & Collect. Dat betekende voor de meeste winkels het aanpassen van hun website en nieuwe taken voor de medewerkers. Nu de winkels weer open zijn rijst de vraag: is het slim om door te gaan met Click & Collect? Christy Bollen beschrijft in haar rapport de voor en nadelen voor winkeliers.

Handig aan Click & Collect: 

  • Online en offline shoppen: kunnen elkaar versterken
  • Omnichannel: de ervaring van de klant wordt nóg breder en alle offline en online kanalen sluiten naadloos op elkaar aan
  • Geen verzendkosten voor de klant en de winkel
  • Geen levertijd: een artikel kan (vaak) dezelfde dag worden opgehaald
  • Klant heeft zicht op de voorraad: en gaat dus niet teleurgesteld naar huis
  • Menselijk contact: blijft bewaard
  • Minder verpakkingen: immers, er is geen verzenddoos of folie nodig
  • Minder retourzendingen: de klant kan het artikel beoordelen, alvorens het mee te nemen 

Punten waar winkels met Click & Collect rekening mee moeten houden:  

  • Voorraadbeheer: winkels moeten hun aanbod scherp monitoren om Click & Collect te laten slagen 
  • Klantbeleving: moet makkelijk overvloeien tussen online en offline
  • Wel of geen minimumbedrag hanteren: waar zit de balans tussen een coulante service en een goed rendement?   
  • Realtime voorraad: wat er in de winkel ligt, moet in realtime worden bijgewerkt en aangevuld 
  • Annuleringsbeleid: winkeliers moeten keuzes maken over de voorwaarden om artikelen te retourneren.

De klant van nu, wil vooral gemak ervaren. Het vergt dus enige skills en inzet om Click & Collect toe te passen, en het succes hangt af van het businessmodel, maar mits goed onderzocht en toegepast, kan Click & Collect ook zeker na de coronacrisis de omnichannel beleving naar een hoger niveau tillen.