Sunanda Enters: “Het verkopen van lingerie is best intiem”

07/12/2023

Een aantal vragen aan Sunanda:

Hoe ben je bij Hunkemöller terechtgekomen?

“Via een online vacature. Ik heb de opleidingen marketing communicatie en zorg in specifieke doelgroepen gedaan. Ik heb ook een tijdje in de zorg gewerkt, maar wilde eigenlijk heel graag in een winkel werken. De functie bij Hunkemöller trok mijn aan en dat heeft goed uitgepakt!”

In 2024 ga je een opleiding volgen, maar hoe zien je taken er nu dan uit?

“Ik werd al heel snel gevraagd voor de functie van assistent-manager, maar je moet zes maanden in dienst zijn voordat je de opleiding mag gaan volgen. In de praktijk stuur ik nu al wel de meiden op de vloer aan. Daarnaast help ik natuurlijk de klanten. Op de dagen dat ik de winkel open en sluit zorg ik er ook voor dat de klantenteller gecheckt is, de winkel schoongemaakt wordt, de kassa’s geteld en veilig opgeborgen worden en dat we de uiteindelijke omzet behaald hebben.”

Wat maakt het werk voor jou zo leuk?

“Sowieso het team, de collega’s. Het kan heel pittig zijn, met alleen maar meiden samenwerken, maar dat is hier helemaal niet het geval. Daarnaast vind ik de persoonlijke kant van het werk heel mooi. Het verkopen van lingerie is best intiem, je komt dichtbij je klanten. Daarom is het belangrijk om hen een goed gevoel te geven. Heeft iemand moeite om de bovenkleding met het meten al uit te trekken? Dan mag het gewoon nog even aan blijven.”

Zijn er zaken die je echt tijdens het uitoefenen van je vak hebt geleerd?

“Absoluut! De leiding nemen bijvoorbeeld. Bovendien weet ik nu precies hoe ik de juiste bh-maat moet opmeten. Veel vrouwen dragen de verkeerde bh-maat, inclusief ikzelf voordat ik hier kwam werken.’

Waar blink je in uit?

“Ik denk toch wel in het vertrouwen opbouwen bij de klant, iemand een fijn gevoel geven. Of nog beter: iemand enthousiast en zelfverzekerd maken. Het is zo belangrijk dat je je fijn voelt in je lichaam.”

Heeft je werk ook een minder leuke kant?

“Laats was er iemand die dacht dat de beveiliging wel zo uit een artikel geknipt kon worden en we hebben ook wel eens te maken gehad met een heterdaadje. Ook blijven er soms losse kaartjes in de kleedkamer zachter, dan is er toch iets meegenomen, en we hebben wel eens te maken met boze, schreeuwende klanten. Ik probeer de meiden altijd mee te geven dat ze dit niet op zichzelf moeten betrekken. Iemand kan toevallig net een slechte dag hebben en dan kan moeten wachten bij de kassa net de druppel zijn.”

Hoe belangrijk zijn social media voor jou?

“Die spelen dagelijks een rol in mijn leven, ook al voordat ik bij Hunkemöller kwam werken. Ik maak bijvoorbeeld fines, korte sketches. Werkgerelateerd plaats ik sinds kort wel eens posts met artikelen die we verkopen. Hoe leuk is het dan dat deze op de website van Hönkemuller worden doorgeplaatst!”

Wanneer mag er een strik om jouw werkdag?

“Als vrolijke klanten heb gehad die tevreden naar huis gingen én als ik de dagomzet heb gehaald.”