“Te veel verantwoordelijkheden? Welnee, ik wil juist verder!”
13/11/2018"Als je te veel gaat nadenken over hoeveel verantwoordelijkheden je hebt, kom je stil te staan."
Klantgerichtheid brengt je ver
Alexandra exploiteert de lederwarenafdeling van Geerlings. Vader Paul is van alle markten thuis en moeder Myriam voorziet gasten bij Kaldi van de lekkerste koffie, thee en lekkernijen. Alexandra heeft een opleiding gevolgd aan Hogeschool TIO voor Toerisme en daarnaast Schoevers. Niets specifieks in retail of mode, dus. Maar aan passie geen gebrek. Ze heeft trouwens niet zozeer aan al die taken hoeven wennen. “Als je te veel gaat nadenken over hoeveel verantwoordelijkheden je hebt, kom je stil te staan. Ik wil juist verder!”
Verder
En hoe doet Alexandra dat, verder komen? "Ik volg verschillende trainingen om up to date te blijven in mijn vak. Ook online! Dat gaat bijvoorbeeld over hoe we nog beter kunnen omgaan met de Duitse klant, want daar hebben we er veel van! Ik volg ook weleens een training bij ons partner Duifhuizen, één van de grootste tassen- en koffergiganten van Nederland. Of bij Castelijn & Beerens. En soms komen koffermerken zoals Delsey en Samsonite bij ons langs om uitleg te geven. Daarnaast maak ik soms een tripje naar het buitenland om nieuwe inspiratie en trends op te pikken. En van websites, magazines en social media steek je natuurlijk ook weer genoeg nieuws op!"
Mentor
“Mijn vader is echt een mentor voor mij, hij zit al zo lang in het vak als ik me kan herinneren”, vertelt Alexandra. “Dus zijn adviezen neem ik graag op. Een tijdje geleden adviseerde hij me bijvoorbeeld om ruim voor de kerst de kinderkoffertjes in te kopen, omdat de meeste ouders die vaak al vroeg in het jaar aanschaffen. Dus dat deed ik. En hij had gelijk!” Toch durft Alexandra zo nu en ook ‘eigenwijs’ te zijn. Zo begon ze in haar beginperiode ineens met het inkopen van duurdere tassen, voorbij de € 200. Haar vader vroeg nog: “Durf je dat aan?”, waarop ze reageerde met: ”Tja, als je niks probeert, weet je ook niet of het werkt!” Zo ontdekte ze bijvoorbeeld dat het slim is om de nieuwste producten wekelijks zichtbaar uit te pakken. “Zo zien de klanten dat het assortiment continu wordt vernieuwd! Soms verkoop ik de tassen al voordat ik ze heb neergezet!”
Vooruit
De familie is het er in elk geval over eens dat goede samenwerking je ver brengt, ook met de concurrentie. “In de Klaasstraat zitten veel kleinschalige boetieks. We moeten bijvoorbeeld voorkomen dat er ineens drie winkels het merk Guess gaan verkopen. Want dat werkt niet. Dus hebben we met alle detaillisten rondom de tafel afspraken gemaakt. Zo kunnen we vooruit!”