Uitkomst: wat is de impact van corona op de retail?
11/08/2020Coronamaatregelen kunnen van de ene dag op de andere veranderen. Kijk altijd voor het laatste coronanieuws en actuele maatregelen voor de detailhandel op de coronanieuwspagina van Werk in de winkel en op de site van de Rijksoverheid.
Onderzoeksbureau Q&A voerde een uitgebreide analyse uit naar de gevolgen van de coronacrisis op de non-foodretail zoals mode, wonen, schoenen en sport. Voor het onderzoek werden in totaal 4400 consumenten ondervraagd over hun winkelgedrag. Belangrijk aandachtspunt: vergeet niet dat een uiteindelijk vaccin de zaken weer kan doen veranderen.
Lokaal is het nieuwe normaal
De consument winkelt minder vaak, en dan het liefst in eigen dorp of stad. Althans, zolang er geen vaccin is om het coronavirus te bestrijden. Tot die tijd, winkelen we gemiddeld nog 25 keer per jaar in plaats van 36. Dat zijn 30% minder shopping trips, en dus ook 30% minder mensen in de winkelstraat. Hier liggen ook kansen, want dichtbij wordt de nieuwe bestemming. Dus nu is voor winkels hét moment om te bouwen aan de relatie met bewoners uit de buurt.
Doelgerichter winkelen
Kom alleen naar de winkel, adviseert de overheid. Consumenten hebben keurig gehoor gegeven aan de oproep om niet te gaan ‘funshoppen’. Voorheen ging 31% van de mensen nog in zijn eentje op pad, nu is dit meer dan de helft. De klant is bovendien doelgerichter gaan winkelen, want het percentage van bezoekers dat een aankoop doet, is gestegen.
Online vindbaarheid is belangrijk
Sinds het coronavirus, is de rol van webshops in het oriëntatieproces gegroeid van 32% naar 48%. Dit betekent dat het voor retailers enorm belangrijk is om online goed vindbaar te zijn en voldoende informatie te bieden. Hoe jonger de consument, hoe meer men zich online oriënteert. Van alle daadwerkelijke aankopen, zijn de online aantallen gestegen van 16% naar 35%. Dit geldt voor elke branche en leeftijdsgroep. De verschillen per branche, zijn wel groot. In elektronica en sport geeft nu meer dan de helft van de consumenten de voorkeur aan online. Maar, in branches zoals tuin en DHZ, is de voorkeur voor online meer dan verdrievoudigd.
Minder uitgeven
De helft van de consumenten verwacht de komende periode minder te gaan consumeren. Het zijn vooral de 18 tot 35-jarigen die aangeven minder te spenderen. Deze groep is ook het hardst geraakt bij de eerste ontslagronde – dat kan een verklaring geven.
Het volledige onderzoeksrapport vind je hier.