Van verkoopkanonnen tot twijfelaars

18/10/2018

Door Patricia van Amelsvoort 

Na een dag rondkijken trokken we onze conclusie: op een beurs staan is echt niet hetzelfde als op een beurs stáán. Soms waren we aangenaam verrast. We bezochten stands waar we werden gezien, begroet en hartelijk welkom geheten. Hier werd écht contact met ons gemaakt. Maar er waren ook onaangename verrassingen. Geloof het of niet: we bezochten stands waar mensen achter de balie stonden te eten. Waar dozen met rommel stonden. En waar verkopers zo druk bezig waren met hun mobieltje dat ze de klanten niet eens opmerkten. Nu is natuurlijk niet iedereen die op een beurs rondloopt meteen een klant. Maar elke bezoeker van je stand is wel een potentiële klant. Dit is dus dé plek waar je je visitekaartje afgeeft! 

Verkopershart 

We hebben ook veel verkopers gezien die ronduit bang waren om contact te maken. Soms had ik er bijna medelijden mee, zoals ze daar stonden. Twijfelend met een stapeltje kaartjes in de hand, in lichte paniek kijkend naar de bezoekers van hun stand. In hun ogen zag ik hoop: dat de klant óf wegliep óf zelf een gesprek zou beginnen. Het is dus belangrijk dat de juiste mensen op een beurs staan. Degenen met het grootste verkopershart, zij die het leuk vinden om daar te staan en dat ook uitstralen. Zij maken sfeer en écht contact – precies wat je op een beurs nodig hebt. 

Maak contact  

Wat op een beurs werkt, werkt ook op de winkelvloer. Loop op je klant af en knoop een praatje aan. Vergeet de standaardvragen ‘waarmee kan ik u helpen’ of ‘waar bent u naar op zoek’, maar open een echt gesprek. Laat merken dat je de klant zíet. Oprechte interesse tonen, daarin schuilt de kracht van succesvol verkopen. 


Patricia van Amelsfoort stond jarenlang zelf op de winkelvloer. Haar ervaring bundelde ze in Verkoopkracht: haar bedrijf geeft verkooptrainingen, speciaal voor de woonbranche. In haar blogs deelt ze haar beste verkooptips met jou.