Veni Vidi Foetsie?

19/01/2016

Door Harry Bijl

Als je slim samenwerkt, win je

Als je aan winkelgebieden denkt, dan lijkt het soms ook wel op een veldslag. Er trekken heel wat Julius Caesars prijsvechters ten strijde en verpletteren zwakke winkels in dorpen en steden. Winkels die waardevol zijn voor hun klanten hoeven niets te vrezen. Zij overleven de strijd, door slim samen te werken en ergens heel goed in te zijn. Net zoals in het kleine Keltische dorpje in Gallië  (Bretagne) waar Asterix & Obelix zich niet lieten verslaan door Ceasar. Uiteindelijke werd ook Ceasar vermoord door Brutus, wie hij zag als zijn eigen zoon. Gerechtigheid duurt het langst, zullen we maar zeggen.

 

Het natuurlijk evenwicht tussen groot en klein

In de dierenwereld eten de groten de kleinen op. Als ze teveel eten, sterft de grote soort zelf ook. Hoeveel écht grote dieren leven er nog op het land? Het heeft ruimte gegeven aan kleinere diersoorten. Alleen in de zee hebben we nog de hele grote blauwe vinvissen. Maar hoeveel en hoelang nog? De Afrikaanse wilde honden behoren tot de snelste landdieren, zij jagen altijd in groepen. Omdat ze heel slim samenwerken winnen ze eigenlijk altijd, want samenwerkend pakken zij de grote prooien.

 

Fabula? (Moraal van het verhaal?)

Het gaat niet om groot of klein in de wereld. Het gaat er om: hoe werk je samen? Hoe snel en wendbaar ben je? Dat zelfde geldt ook in de Retailwereld. Sommige eigenaren van winkels houden het voor gezien en stoppen er mee. Er verdwijnen ook winkels omdat ze zwak zijn of niets toevoegen in de keten. Als je dan niet samenwerkt, is het snel bekeken. Af en toe gaat het even wat sneller allemaal en lijkt het chaos in het rijk. We hebben veel leegstand in de straten, maar we moeten er even door heen. Het is gezond wat er gebeurt, er zijn gewoon teveel winkels. Slechts de winkels en winkelgebieden die écht iets toevoegen en/of snel kunnen inspelen op de wensen van klanten zullen overleven. Er wordt vast iets moois gedaan met de lege panden. Voor winkels geldt: ‘Wordt het Veni Vedi Vici, of ben je straks Foetsie?’

 


 

Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto