“Verkopers zijn net kussens! Af en toe moeten ze flink worden opgeschud.”
04/06/2020Patricia: “Mijn tip in de crisis? Wees lovend naar alle gasten die moeite doen om nog langs te komen. Een kaartje sturen naar de klantenkring vind ik ook fantastisch. En tot slot: volg een workshop met het hele team! Daar is nu alle tijd voor…”
Als ik vroeger verkooptraining had gekregen, had ik waarschijnlijk twee keer zo veel keukens verkocht.
Leergierig zoals Ronaldo
Patricia: “Eigenlijk zou iedereen voetballer Cristiano Ronaldo als voorbeeld moeten nemen, omdat hij altijd aan zijn skills blijft werken. Leergierigheid is in de retail belangrijker dan aangeboren talent – alhoewel een verkoper natuurlijk wel flair moet hebben. Ben jij een 8.5? Mooi, maar waarom zou je daar geen 9 van maken? Hoe enthousiast je ook bent, je tilt je baan pas naar een hoger niveau, als je het psychische proces van verkopen doorhebt.”
Gouden tip
Wat is Patricia’s gouden verkooptip? “Wees oprecht, maar wel doortastend. Veel medewerkers zijn bang om te worden gezien als ‘die gehaaide verkoper’ en blijven bescheiden. Terwijl, die klant wíl juist, dat jij dat laatste zetje geeft richting de kassa. Voorbeeld: een verkoper helpt een stelletje in een woonwinkel in hun zoektocht naar een hoekbank. Na een uur kletsen met cappuccino’s en chocoladekoekjes, staat het tweetal ineens op. ‘We denken erover na!’, zeggen ze, want klanten kunnen heel goed twijfelen op het laatste moment. Maar hetzelfde stelletje wordt een winkel verderop overtuigd door een medewerker die wél de deal kan sluiten.”
“Zullen we de order dan maar invullen?”
Wat had die verkoper dan moeten doen? Patricia: “Wees niet bang om te zeggen: ‘Als ik het zo hoor, vinkt deze bank/pantalon/sweater alle eigenschappen af die we hebben besproken, toch? De kleur, comfort, de stijl... Dus zullen we de order dan maar invullen?’ Het gaat er niet om dat je zo snel mogelijk een product ‘door de strot duwt’, maar wel dat jij achterhaalt waar die consument op lange termijn écht gelukkig van wordt. Dan kun je knallen zonder onzeker te zijn over je directheid. Dat is waarom ik in 2013 met Verkoopkracht ben begonnen. Ik wil verkopers meer lef geven, en leren hoe ze klanten kunnen leren kennen. Als ik verkooptraining had gekregen toen ik 26 jaar was, had ik waarschijnlijk twee keer zo veel keukens verkocht.”
Luisteren
Patricia: “Nog een tip: mensen luisteren het beste naar degene die het beste luistert… Ofwel; om de klant te laten zien dat je écht aandacht hebt, moet je fragmenten herhalen van dat wat hij tegen je heeft gezegd. Oefen dit thuis eens, met je vriend/vriendin!”