Waar zijn jouw fans?

03/08/2015

Hoe creeër je een lifestyle voor fans?

Fans volgen jou als je relevant en inspirerend bent. Dat begint met je eigen verhaal en hoe je deze tot uiting brengt in je zaak. Je producten worden een onmisbaar onderdeel van dit verhaal en de lifestyle behorend bij jouw merk. Victoria’s Secret bijvoorbeeld verkoopt méér dan alleen lingerie: vrouwen kopen er ook trots, zelfvertrouwen en het gevoel sexy te zijn.

Melvin van Tholl: “Neem een voorbeeld aan twee heerlijke, eigenzinnige winkels die ik kort geleden bezocht in Milaan: Velvet en Happiness. Beiden met een geheel eigen stijl om hun klanten blij maken. Velvet vermaakt hun gasten in een fluweel donkere en exclusieve avant-garde sfeer. Er heerst een timide, mysterieuze sfeer met bijbehorende muziek. De winkel transformeert trouwens ook regelmatig tot een club met DJ’s, talentvolle kunstenaars in de spotlights en kopstukken uit de lokale avant-garde scene.

Happiness ontvangt hun gasten met veel licht, kleur en fun in een Californische-Italiaanse bohemian sfeer. Vrolijk, energiek en open. De medewerkers ontvangen je alsof je nieuw in hun vriendengroep stapt.

Beide winkels hebben gepassioneerde medewerkers die op hun eigen manier je inspireren en persoonlijke aandacht geven. Je krijgt energie in die zaken en wil gewoon blijven hangen, iets van ze kopen of zo snel mogelijk terug!”

Tip van Melvin: “Spreek de taal van je fans. Organiseer af en toe iets leuks als winkel. Dit hoeft geen groot feest te zijn, kijk goed naar wat bij de winkel past. Communiceer de lifestyle van de winkel ook op social media, gebruik catchy #hashtags en blijf ook na de aankoop in contact met je fans!” 

Over Melvin van Tholl

Melvin van Tholl is oprichter van Customer Experience Design bureau Pinkpope. Als experience architect ontwerpt en ontwikkelt hij belevingsconcepten, die van winkelen een vermakelijke beleving maken waardoor klanten langer blijven en vaker terugkeren. Daarnaast adviseert Van Tholl merken over de inzet van beleving in hun contacten met klanten, met als doel om van gewone klanten fans van het merk te maken. Voor zijn werk reist Van Tholl de wereld over en ontdekt daarbij de meest inspirerende experience concepten en merkverhalen die hij weer graag deelt. “We winkelen niet alleen met onze portemonnee, maar vooral ook met onze emoties. Experience design brengt die X-factor in de winkel!"