Wat als...?

30/10/2015

Door: Harry Bijl

Het kan heel interessant zijn om je werk eens vanuit een ‘Wat als’ scenario te bekijken. Dat moet je eens doen. Het is extra leuk om dat binnen je team te doen.

Gezond en toch stoppen

Deze week moest ik er weer aan denken. De eigenaren van het damesmode merk Gelco hebben besloten om hun gezonde en sterkte bedrijf te sluiten. Als je er snel over nadenkt is het bizar dat je zomaar lijkt tot stoppen met het winstgevend verkopen van 10 miljoen aan dameskleding. De familie Dreier heeft er goed over nagedacht. Zij stelden zich de vraag: ‘Wat als er nog meer van onze retail partners wegvallen?’ Zij concludeerden, na gedegen onderzoek, dat ze het een te groot risico vonden om hun familiekapitaal weer in te zetten. Ze bouwen heel netjes het bedrijf af en 31 juli 2016 is het bedrijf verdwenen.

Je grootste leverancier valt weg
Wat als bij jou een grote leverancier wegvalt? Hoe ga je dat opvangen? Heb je een plan? Ben je afhankelijk geworden van een of twee grote partners? Anno 2015 is het zeer wenselijk dat je nadenkt over scenario’s. Als je verrast wordt door zo’n feit en je hebt geen plan dan kan het grote gevolgen hebben. Als je gaat nadenken over de mogelijkheid, dat zoiets kan gebeuren, dan ga je daarna misschien heel anders denken en werken. Sterker nog, wellicht ga je juist voorkomen dat je getroffen wordt door zo’n verrassing.

Je beste klanten koesteren
Je kan ook hele leuke dingen bedenken. Als je een ‘Wat als’ brainstorm doet kan je baanbrekende en impactvolle dingen bedenken. En wie weet stemt het je niet alleen positiever maar levert het je ook meer omzet, geld, of plezier op. Wat als je jouw tien beste klanten een persoonlijk cadeau geeft? Wat als je meer tijd zou hebben voor de verkoop? Wat als je op een dag probeert klanten ten minste te laten lachen?

Bekijk het eerst vooral luchtig, als je een top idee hebt kan je er daarna goed over nadenken. Kijk hier naar twee humorvolle voorbeelden. Have fun :)

Wat als de gsm eerder was uitgevonden?

Wat als elke aankoop erg belangrijk was?

 

Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. 'Let's rebel, share vibes & create the future', is zijn motto.