Webwinkels starten proef om misbruik retouren tegen te gaan

28/03/2022

Laatst kwam er weer een klacht van ondernemer langs: een klant had zes kussen gekocht voor €29,95 per stuk, maar wel vol vlekken en onbruikbaar om nog een keer te verkopen. Hetzelfde gebeurt met kleding, schoenen, sportspullen, noem maar op. Het komt allemaal voor en kost het bedrijf handenvol geld. Daarom komt er een proef om misbruik van het retourrecht tegen te gaan.

Retourvignet

Vanaf komende maand gaan meerdere online winkels een proef doen om misbruik van het retourrecht tegen te gaan. Tijdens de proefperiode worden speciaal ontwikkelde stickers en labels aan de producten vastgemaakt, de zogenoemde retourvignet. Deze moeten aan het product vastzitten om het te kunnen retouneren. Klanten die producten terugsturen zonder sticker of label, krijgen niet het volledige aankoopbedrag terug.

Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org gebeurt het regelmatig dat klanten iets kopen voor eenmalig gebruik en het daarna weer terugsturen. Dit gebeurt vooral bij luxe artikelen. Zo’n retourvignet moet dat tegengaan. “Als de sticker of het label is verwijderd, leidt dit direct tot een waardevermindering”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org. “Het is namelijk niet nodig voor het passen of beoordelen om de sticker of het label te verwijderen.” Het doel van het retourvignet is dat klanten bewuster omgaan met hun online aankopen, misbruik van het herroepingsrecht tegengegaan wordt en dat het aantal retouren minder wordt.