Werken in de retail? Een goede werksfeer staat met stip op 1

15/03/2022

Q&A Insights deed onderzoek naar het imago van de retail onder ruim vierhonderd respondenten in de leeftijd tussen de twintig en dertig jaar. Voor deze doelgroep is gekozen omdat dit de generaties zijn die in de toekomst belangrijk zijn voor de toekomstige arbeidsmarkt.

De belangrijkste uitkomsten

  1. Werksfeer. Verreweg de belangrijkste reden voor het kiezen van een werkgever onder de deelnemende respondenten is de werksfeer. Factoren die bepalend zijn voor een prettige sfeer zijn onder meer een goede onderlinge communicatie, transparantie en veel samenwerken met collega’s. Om de werksfeer te bevorderen heeft INretail een handige tool ontwikkeld: In tien stappen naar een gelukkig team
  2. Financiële beloning. Salaris staat op de tweede plek. Een prettige werksfeer vinden medewerkers nog belangrijker dan de financiële vergoeding. De financiële beloning moet uiteraard wel een acceptabel niveau hebben. Maar goed verdienen op een plek waar de sfeer belabberd is, werkt natuurlijk ook niet. 
  3. Flexibiliteit. Voor werknemers is het van belang dat er de flexibiliteit is om zelf dingen te bepalen, zoals zelf kiezen voor het aantal contracturen, makkelijk kunnen switchen van rooster, voldoende variatie in werkzaamheden en de mogelijkheid om verlof op te kunnen nemen. 

Ambassadeurs

Is het bedrijf waar jij werkt op zoek naar nieuwe medewerkers? De beste manier om ze te vinden is om bestaande medewerkers als ambassadeurs in te zetten. Zij weten als beste over te brengen, waarom het zo leuk is om in een winkel te werken.