Wilfred van Tuincentrum Leurs: “Bloemen zijn mijn kindjes!”
29/01/2020Wilfred: “Mijn ouders hadden een brood- en banketzaak. Dus als kind dacht ik dat ik bakker wilde worden. Om vervolgens toch mijn eigen pad te kiezen en de horeca in te gaan. Anderhalf jaar werkte ik in de après-skigelegenheden van wintersportoord Saalbach-Hinterglemm, Oostenrijk. Een drukke en belangrijke periode… Ik ben namelijk lange tijd zoekende geweest, zowel naar mijn carrière als mezelf. Ineens wist ik waar ik behoefte aan had. Iets moois, iets creatiefs…”
Het geluk van werknemers staat op één. De klant volgt vanzelf. Wij denken dus andersom.
Zoekende
“Eenmaal terug in Nederland begon ik mijn eigen bloemenwinkel. Bloemen zijn nog altijd mijn kindjes. Als ik die prachtige snijbloemenafdeling van ons tuincentrum binnenloop, en dan ook nog zie dat mijn collega’s met een glimlach staan te werken, kan ik alleen maar gelukkig zijn... Dan stuur ik een enthousiast groepsbericht om te laten weten hoe trots ik ben op iedereen en op onze winkel!”
Wilfred bleef dus niet bij zijn eigen bloemenzaak, maar startte bij Tuincentrum Leurs nadat hij eigenares Peggy Leurs in een restaurant had ontmoet. “Sinds zij me een baan aanbood, is mijn leven helemaal op de rit. Zo voelt het!”
Creatief
“Ik mag absoluut niet klagen. Als visual merchandiser kan ik zo veel creativiteit kwijt... Alle visuele uitingen van het Tuincentrum Leurs, de etalages, de inrichting, het uitstallen van de producten, vallen onder mijn verantwoordelijkheid. Nu ben ik bijvoorbeeld alweer bezig met kerst. Hoe gaan we alles vormgeven in feestelijke sferen? Geweldig!”
Inspiratie
“Ik draai relatief veel mee op de winkelvloer. Veel collega’s met een soortgelijke functie kiezen ervoor om dat niet te doen, maar alleen op die manier kan ik de beleving van mijn teamgenoten en de klanten meenemen. Van iedereen krijg ik namelijk weer inspiratie. Vooral de mensen die hier zo’n dertig jaar werken, zijn echt leermeesters voor mij.”
Mindset
“Tuincentrum Leurs staat voor geluksmomenten. Dat begint bij de collega’s. Pas als zij happy zijn, kunnen we onze klanten happy maken. We denken dus andersom. Eén keer per jaar kijken we kritisch naar elke functie. Zit iedereen nog lekker op zijn plek? Zo hebben we een bijzonder verhaal over een kassière die heel graag tussen de planten wilde werken in plaats van achter de kassa. Die straalt nu helemaal bij ons in de koude kas! Zo fijn om te zien…”
Onder de gele tulp
“Chantal Riedeman van Shopology geeft hier regelmatig inspiratiesessies, workshops en trainingen. Heel goed, want baat het niet dan schaadt het niet. Ik wil altijd vooruit. Dus je hoort me regelmatig tegen het team zeggen: ‘Jongens, we werken hier allemaal onder dezelfde gele tulp, en daar moeten we iets moois van maken’. De werksfeer heeft hier voor mij altijd gevoeld als één team met één taak. Die samenhorigheid wil ik volhouden…’”