Zo denken jongeren in de retail dat nadenken over je loopbaan makkelijker wordt

14/05/2021

Consumenten winkelen weliswaar steeds meer online, ze komen ook nog steeds graag naar de fysieke winkel. Winkels die het ‘goed doen’ bieden optimale gastvrijheid, een hoog serviceniveau en maken gebruik van technologische middelen. Winkelmedewerkers moeten meegroeien. Dat kan door blijvend te leren en zich doorlopend te ontwikkelen. 

Het is belangrijk dat de jongeren die hun werkende levend starten in de detailhandel zich bewust zijn van de noodzaak van loopbaanontwikkeling. Zij moeten steeds nieuwe kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen om in de toekomst met plezier en voldoening aan het werk te kunnen blijven binnen de retail. 

Gebrek aan waardering

Voor het project Jong Geleerd = Jong Gedaan, een initiatief van CNV Jongeren en James, zijn jongeren over een aantal verschillende onderwerpen geïnterviewd. Om te beginnen is hen gevraagd hoe zij het vinden om in de retail te werken. Wat opviel: de meesten zijn positief over hun werk, vooral het contact met klanten en collega’s vinden ze belangrijk. Dit motiveert ook om te ontwikkelen. 

Toch lijkt het imago van het werken in een winkel niet erg positief te zijn. De ondervraagde jongeren ervaren een gebrek aan waardering vanuit klanten en werkgever. Ze voelen zich niet gezien als vakmensen, terwijl ze zichzelf wel zo zien. Initiatieven op het gebied van ontwikkeling zijn meestal op de functie gericht. Aandacht voor persoonlijke groei is er minder, terwijl jongeren ook daar graag mee aan de slag gaan. 

Een leven lang leren

Hoe zien jongeren zo’n leven lang leren voor zich? Het befaamde zetje om in beweging te komen wordt, zo blijkt uit het onderzoek, meestal in een persoonlijk gesprek met de jongere gegeven. Waar het om ontwikkeling gaat die direct met de functie te maken heeft is de leidinggevende voor hen de ideale gesprekspartner. Eén van de ondervraagden daarover: “Het zou best fijn zijn als er binnen het bedrijf iemand is die weet waar kansen liggen, die me kan adviseren hoe je daar naartoe kunt groeien.” Gaat het over ontwikkeling van skills die algemener zijn, dan praten jongeren ook graag met iemand van buiten. De combinatie van persoonlijke coaching met andere middelen -zoals digitale tools- vinden ze belangrijk.

Ideeën jongeren 

In beweging komen wordt met nieuwe technieken en mogelijkheden vooral leuker. Jongeren deden zelf alvast praktische voorzetten waarmee zij in ieder geval getriggerd zouden worden. Makkelijk en helemaal in eigen tijd en tempo te volgen zou een digitale module zijn waarbij ze zelf een keuze maken uit diverse ontwikkelaspecten binnen het vakgebied.

Geen saai gedoe

Om aandacht op het belang van doorlopend ontwikkelen te vestigen zou een reclamecampagne -ook via Facebook en Instagram- volgens jongeren niet misstaan. Wat ze in ieder geval graag zien is dat ook werkgevers aandacht aan ontwikkeling van talenten gaan besteden. Ook een festival met workshops die de volle breedte van het ontwikkel/lesaanbod tonen werd als idee geopperd. “Maak er een mooi retailcongres van, met een drankje, een hapje, een bandje en gezelligheid. Ik zou daar heel graag heen gaan. Geen saai gedoe, maar een feestje gericht op loopbaanontwikkeling in retail.”