17/11/2017 | Leestijd 2 minuten

Waarom geluid belangrijk is in de winkel

Er is altijd geluid, 24 uur per dag. Dit geluid beïnvloedt in meer of mindere mate hoe wij ons voelen. Een ruimte ervaren we niet alleen door wat we zien, maar ook door wat we horen. Met het juiste geluid breng je klanten in een koopstemming.

Waarom geluid belangrijk is in de winkel

Voordat je je met geluid gaat bezighouden, vraag jezelf af wat je hoort in jouw winkel als er geen muziek aan staat. Zijn er omgevingsgeluiden vanaf de straat? Zijn er apparaten in de winkel die een (vervelend) geluid veroorzaken (bijvoorbeeld de airco, de kassa, transportmiddelen als winkelwagentjes et cetera) dan is het belangrijk om te onderzoeken hoe je deze geluiden kunt wegnemen.

In de meeste winkels staat muziek op. Daar wordt echter maar zelden echt goed over nagedacht. Er ‘staat iets op’ om het niet stil te laten zijn. Zonde, want met muziek beïnvloed je het koopgedrag van je klanten. Maar hoe?

Per klant een playlist

Wil je bijvoorbeeld dat je klanten sneller door je winkel bewegen en dat ze het gevoel hebben dat de producten goedkoop zijn, kies dan eenvoudige muziek met een hoog tempo, zoals populaire up tempo muziek met een herkenbaar refrein. Kies je voor muziek met een laag tempo dan blijven klanten vaak onbewust langer.

Welke muziek goed past bij je klant, hangt ook af van de interieurstijlgroep waar ze bij horen, zoals bijvoorbeeld trendy, modern en degelijk. Ontdek hier de verschillende playlists per stijlgroep. Ze zijn gemaakt door Thomas van Straaten voor het RetailTheater, hij is expert in landschapsgeluid. Je kunt ze hier bekijken (zie ‘muziekkeuze per stijlgroep’). 


Over Carin Frijters en RetailTheater   

Carin Frijters is oprichter van CF retail, initiator van RetailTheater en auteur van de retailboeken Prikkel de Koopknop en RetailTheater.

Bij platform RetailTheater geloven we in de toekomst van de stenen winkel. Als je het verschil maakt tenminste. Aan de hand van ons praktische boek geven wij je in heldere taal de laatste spelregels in retail.