15/11/2021 | Leestijd 3 minuten

Belangrijke nieuwe coronamaatregelen voor medewerkers

Op vrijdag 12 november 2021 hebben Mark Rutte en Hugo de Jonge weer een persconferentie gehouden. Hier gaven zij een update over het coronavirus en kondigden zij ook nieuwe coronamaatregelen aan. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste nieuwe maatregelen voor winkelmedewerkers.

Belangrijke nieuwe coronamaatregelen voor medewerkers

Coronamaatregelen kunnen van de ene dag op de andere veranderen. Kijk altijd voor het laatste coronanieuws en actuele maatregelen voor de detailhandel op de coronanieuwspagina van Werk in de winkel en op de site van de Rijksoverheid.

Aangepaste openingstijden

Per 13 november 2021 moeten niet-essentiële winkels verplicht de deuren voor klanten om 17:00 uur sluiten. Het is wel toegestaan dat jij als medewerker doorwerkt na 17:00 uur. Daarbij geldt wel dat de winkel dan is gesloten.

Het kan voorkomen dat je normaal gesproken op koopavonden werkt. Daardoor zul je die uren op dit moment niet werken. Natuurlijk heb je recht op uitbetaling van de ingeroosterde uren. Wel kan het zijn dat je werkgever in gesprek wil in deze uitzonderlijke tijd over het mogelijk op een later tijdstip inzetten van deze uren. Het is aan jou of je hiertoe bereid bent. Het advies is om samen met jouw werkgever in gesprek te gaan over de mogelijke inzet van deze uren op een ander moment.

De coronamaatregelen duren in elk geval tot 19 december 2021, op 14 december worden de maatregelingen door de overheid geëvalueerd.

Quarantaineplicht

Als jij in huis woont met een besmet persoon, dan moet je weer verplicht in quarantaine. Deze regel geldt voor zowel mensen die wel als niet gevaccineerd zijn.

De quarantainetijd is 5 dagen als je een PCR-test doet. Deze quarantainedagen zijn voor rekening van de werkgever. Wordt er niet door jou getest, dan is de quarantainetijd 10 dagen. In dit laatste geval komt de extra quarantainetijd van 5 dagen wel voor jouw rekening. Zowel jij als jouw werkgever hebben immers allebei een schadebeperkingsplicht op basis van goed werknemer- en werkgeverschap.

Coronatoegangsbewijs

Tijdens de persconferentie is er aangekondigd dat wetgeving wordt voorbereid om voor winkels het coronatoegangsbewijs in te voeren. De verwachting is dat het voor niet-essentiële winkels over 2-3 weken verplicht wordt om het coronatoegangsbewijs van klanten vanaf 13 jaar te controleren. Klanten zonder geldig coronatoegangsbewijs mogen dan niet worden toegelaten in de winkel.

Er wordt ook een wet voorbereid voor de verplichting van een coronatoegangsbewijs voor medewerkers. De verwachting is dat de totstandkoming van deze wet zeker een aantal weken in beslag zal nemen, ook omdat er veel weerstand is tegen deze verplichting. We houden je hiervan op de hoogte!

Meer weten?

Wil je meer weten over de regelgeving omtrent het coronavirus en wat dit betekent voor jouw werk in de winkel? Klik dan hier.

Meer info