01/03/2023 | Leestijd 4 minuten

Ben jij goed in complimenten geven? Met deze 7 tips wel!

Een compliment kost niks, maar levert veel op. We vinden waardering voor ons werk zelfs belangrijker dan een goed salaris, blijkt uit onderzoek van McKinsey & Company uit 2022. Sterker nog: gebrek aan erkenning is de nummer 1 reden waarom werknemers ontslag nemen. Bizar toch? Op woensdag 1 maart 2023 vond daarom de 13e editie van de Nationale Complimentendag plaats.

Ben jij goed in complimenten geven? Met deze 7 tips wel!

Complimenten zijn gezond

‘A compliment a day keeps the doctor away’! Elke keer dat we te horen krijgen dat we iets goeds hebben gedaan of er leuk uitzien, komt er een shot dopamine vrij in onze hersenen (het gelukshormoon), krijgt ons energieniveau een boost en worden we productiever.

Te weinig complimenten

Het klinkt zo simpel, complimentjes uitdelen. “Wat knap dat je die verkoop hebt afgerond!” Tóch doen we het in de praktijk bitter weinig, volgens de website van Nationale Complimentendag. Het zou niet in de Nederlandse aard zitten om elkaar de hemel in te prijzen. Social media zoals Instagram maken het er bovendien niet beter op. In dit digitale tijdperk nemen we aan dat een ‘like’ gelijk staat aan persoonlijke aandacht.

De één is complimenteuzer dan de ander. Met deze 7 tips lukt het jou ook:

Tip 1: Geef aandacht aan je collega’s

Denk je dat het de taak is van de baas om complimenten uit te delen? Nee hoor. Een stukje erkenning van collega’s is net zo veel waard als van de werkgever, volgens Suzanna Heuff. De HR-adviseur van INretail vertelde ooit: “Vorige week gaf ik een collega een compliment over zijn mooie schoenen en verscheen op zijn ietwat sombere gezicht, een stralende glimlach! Hoe leuk is dat? Ieder mens heeft behoefte aan aandacht.”

Tip 2: Wat mag je nog zeggen?

Wat mag je nog wel zeggen, en wat niet? De laatste jaren zijn we misschien iets terughoudender geworden met vleierij op de werkvloer, door nieuwsberichten over grensoverschrijdend gedrag. Cabaretière Claudia de Breij heeft een simpel trucje: alles wat je tegen je moeder kunt zeggen, kun je ook tegen een collega zeggen. Dus: “Wat leuk, je haar zo!”, is oké.

Tip 3: Wees oprecht

Zeg alleen dingen die je eerlijk meent. En maak je compleet concreet. Dus zeg niet: “Ik vind dat je zo’n fijne collega bent”, maar benoem waaróm. Bijvoorbeeld: “Ik vind het fijn dat je altijd voor me klaarstaat, en me vraagt hoe mijn weekend is geweest.”

Tip 4: Geef een compliment aan die ‘moeilijke’ collega.

Je zult versteld staan. Juist als de band tussen collega’s niet heel goed is, kan een opsteker wonderen doen. Er valt altijd wel iets positiefs aan iemand te bedenken. Is een collega vliegensvlug met reageren op jouw e-mails? Draagt ze mooie oorbellen? Zeg het!

Tip 5: Praat in de ik-vorm

Dus: “Ik vind dat jij zo’n positieve noot bent!” Of: “Ik vind het leuk dat je altijd koffie voor me haalt.”

Tip 6: Overdrijf niet.

Je hoeft niet om de haverklap een hele lofzang af te steken, een plant heeft ook niet elke dag een sloot water nodig. Af en toe een beetje, is prima.

Tip 7: Zeg ‘dankjewel’

Complimenten geven is één ding. Ze ontvangen, is ook een kunst. We zijn uit Hollandse bescheidenheid nog weleens geneigd om alles weg te wuiven. “Oh welnee, joh, dat valt wel mee!” of: “Het was maar een uitverkoopje!” Niet doen! Glimlach en zeg: "Dankjewel!"