Beter Bed Academie: “Blije medewerkers maken blije klanten”
De Beter Bed Academie is een goedlopend eigen opleidingscentrum. Behalve tal van kennismodules over bedden, matrassen, leidinggeven en vitaliteit, kunnen medewerkers hier bijvoorbeeld ook een cursus Frans volgen. De keuze is enorm! De beddengigant heeft in 2020 een schatkamer aan kennis uit de grond gestampt in samenwerking met opleider SkillsTown. We spreken de medeverantwoordelijke Lynn Hakkers en enthousiaste gebruiker Jeffrey Gans.
Lynn werkt nu twee jaar bij Beter Bed als learning & development specialist. De Beter Bed Academie is naar eigen zeggen haar passie en haar leven. Een rijk gevuld opleidingshuis van zo’n 700 e-learnings, workshops, lesprogramma’s, tutorials en podcasts… En daar wordt gretig gebruik van gemaakt; vanaf begin 2021 tot en met nu zijn er al meer dan 19.000 modules gevolgd.
Binden en boeien
Lynn: “Stel, jij bent winkelverkoper en wilt doorgroeien tot regiomanager. Dan heb je daar wel de juiste tools voor nodig. Met de Beter Bed Academie proberen we onze collega’s te blijven ‘boeien en binden’, zoals we dat noemen. Onze mensen zijn belangrijk en daar willen wij in investeren. We geven handvatten om medewerkers in hun kracht te zetten en hogerop te komen. En om gelukkig te zijn, natuurlijk. Immers, als je meer leert over je vak, ga je met meer energie naar je werk en breng je dat gevoel ook over op het publiek. Blije medewerkers maken blije klanten.”
Kort, krachtig en doelgericht
Heb je als verkoper even weinig te doen op een rustige maandagmorgen? Dan pak je er toch even een lesje van de Academie bij? Lynn: “Ideaal! Want zo kan iemand helemaal zelf bepalen wanneer, hoe en wat hij of zij leert. Veel instructievideo’s zijn kort maar krachtig. Je hebt niet meteen een urenlange workshop nodig om aan je talenten te werken.”
Rondvragen op de werkvloer
Waar komt die kennis vandaan? Lynn: “Veel komt van onze mensen zelf! De Academie is vóór collega’s en dóór collega’s gemaakt. We vinden het ontzettend belangrijk om naar ze te luisteren. Hoe meer feedback, hoe beter. De opleidingstool moest innovatief, praktisch en efficiënt worden. Bovendien: kennis krijgen is leuk, maar kennis delen vaak ook. Daarom stimuleren we medewerkers ook om hun talenten en expertise over te dragen op anderen.”
“Ik wil alles weten!”
Eén van die trotse voorbeelden is de 37-jarige Jeffrey Gans. De Groningse filiaalmanager heeft heel wat te vertellen over de wereld van bedden verkopen. “Als ik ergens werk, wil ik álles weten. Maar dan ook alles. Dus als er iemand dankbaar gebruikt maakt van de Beter Bed Academie, ben ik het wel. Iedereen is uniek. En dat geldt ook voor de leerdoelen van medewerkers. Wat dat betreft is de Academie een fantastische nieuwe tool. En uitgebreid! Behalve product gerelateerde modules heb ik een cursus leiderschap, bevlogenheid, conflicthantering, Engels en nog veel meer gedaan. Maar je kunt ook een workshop over gezonde voeding doen. We gaan namelijk helemaal op de gezondheidstour met Beter Bed!”
Expertise tentoonstellen
Jeffrey: “Andere filiaalmanagers bellen mij regelmatig met vragen, bijvoorbeeld over de verschillende systemen waar we mee werken of vragen over productkennis. De rol van vraagbaak past mij goed. Ook daar is de Beter Bed Academie voor bedoeld. Om je kennis tentoon te stellen. Ik vind het tof om nieuwe mensen wegwijs te maken, te vertellen wat een goed verkoopgesprek inhoudt. Het is een mooie gedachte dat je niet alleen jezelf ontwikkelt, maar ook anderen kunt helpen groeien. Dat past bij deze tijd.” Lees hier het hele interview met Jeffrey.
Meer weten?
De Beter Bed Academie werkt samen met SkillsTown, een van de grootste opleiders van Nederland. Je kunt bij SkillsTown ook zelf aan de slag. Haal het beste uit jezelf en sluit voor één vast bedrag een abonnement. Je hebt dan keus uit meer dan 500 online-trainingen gericht op beter presteren in de retail. In de online leeromgeving heb je beschikking tot interactieve video’s, essentials, webinars en cursussen.