Beter Bed stimuleert het personeel om kantoor te ‘pimpen’
Het team achter Beter Bed focust niet alleen op tevreden klanten, maar ook op happy medewerkers. Zo kregen ze de uitdaging “Pimp je kantoorplek.” Maar het blijft niet bij vrolijk makende acties. Sinds kort is er de eigen Beter Bed Academy, gericht op de ontwikkeling van medewerkers. Werk in de Winkel sprak HR-Directeur Elianne Havinga over de mindset van Beter Bed Holding, het bedrijf achter Beter Bed, Beddenreus en DBC International.
Om te zeggen dat Elianne haar sporen heeft verdiend in de retail, is zacht uitgedrukt. Ze vervulde verschillende belangrijke functies, onder meer bij Carpetright, Blokker, Siebel Juweliers en Apple Premium Reseller iCentre. Inmiddels is ze HR-directeur bij Beter Bed Holding. Die bruisende carrière begon ooit toen ze de baan kreeg als receptioniste op het hoofdkantoor van Sissy-Boy…
“Onze collega’s moeten minstens zo happy en uitgeslapen zijn als onze klanten.”
Compleet onvoorspelbaar
Elianne: “Geef mij de retail maar! Eke dag is compleet onvoorspelbaar. Zowel op de winkelvloer als op kantoor. Die business verandert zowat sneller dan dat we zelf kunnen veranderen. Je moet continu meebewegen en je ‘adapten’. Juist dát geeft mij energie.”
Brabants industrieterrein
“We zitten met Beter Bed niet op een hip Google-achtig kantoor van glas, ergens aan de rand van een grote stad, maar gewoon op een industrieterrein in Brabant. Die zuidelijke gemoedelijkheid, die voel je. Kijk, aan het einde van de streep moet er natuurlijk een mooie winst worden behaald. Maar dat kan alleen als de hele organisatie ook wordt geënthousiasmeerd en geïnspireerd. Daar hebben we het druk mee…”
Pimp je kantoorplek
Wist je dat de directie van Beter Bed speciaal zelfs budget beschikbaar stelt voor de uitdaging: ‘Pimp je Kantoorplek?’ Elk team kreeg een speciaal budget om de werkhoek op te fleuren. Het is één van de manieren om werknemers te inspireren. Elianne: “Ik geloof dat je mensen niet moet belonen op een ‘old school’ manier - dus met een statische loontabel. Onze plannen zijn, om in de toekomst nog veel meer het gesprek aan te gaan met managers en teams. Met vragen als: ‘Hoe denk jij dat we de omzet kunnen verhogen? En wat zouden jullie als team dit jaar graag willen hebben? Extra vakantiedagen, een bonus, salarisverhoging?’ Vervolgens vertel je wat jij wilt, namens de directie. Stel een datum vast. Zijn de doelen behaald, dan krijgt iedereen zijn gewenste extraatje. Je moet continu uitleggen wat je doet en waarom je dingen doet. Hoe meer werknemers betrokken raken bij die stip op de horizon, hoe meer creatieve initiatieven en oplossingen.”
‘Health and wellbeing’
Elianne. “Sinds twee maanden is onze Beter Bed Academy live gegaan. Met een afdeling Learning & Development, die zich richt op de ontwikkeling van mensen, met allerlei e-learnings, webinars, cursussen en nuttige vlogs. Verder willen we dit jaar het thema ‘health and wellbeing’ sterker op de kaart zetten. Als Beter Bed staan we immers voor het belang van comfort, gezondheid en een goede nachtrust. Onze collega’s moeten minstens zo happy en uitgeslapen zijn als onze klanten.”
Meer weten?
Wist je dat mensen die zich gelukkig voelen op hun werk beter presteren? Ze zijn creatiever, gastvrijer voor hun klanten, verkopen meer en werken met meer plezier samen. In het werkschrift ‘In 10 stappen naar een gelukkig team en blije klanten’ staan handige tips.