Consumententrends week 19
Webwinkeliers moeten jaarlijks een groot aantal retouren verwerken. Waar in fysieke winkels 8,9% van de aankopen wordt teruggebracht, ligt dat percentage bij webwinkels op 30%. Dit blijkt uit onderzoek van Invesp Marketing. Een aantal andere belangrijke bevindingen zijn:

Ongeveer 49% van de retailers hanteert een gratis retourbeleid. Dit is belangrijk aangezien 79% van de consumenten liever niet betaalt voor een retourzending.
- Maar liefst 20% van de geretourneerde producten zou al beschadigd bij de consument zijn aangekomen.
Bekijk hier de infographic met meer leuke feitjes.
Bron: Verpakkingsprofs
2. Op naar een lange zomer
Eén op de drie (35%) consumenten zegt op een zomerse dag meer uit te geven dan anders. Ruim 44% geeft aan in de zomer meer uit te geven dan in andere jaargetijden. Dit blijkt uit de ING ‘Vraag van Vandaag’ onder 60.000 respondenten. Ook het consumentenvertrouwen wordt beïnvloed door het weer. In de zomer zijn Nederlanders gemiddeld positiever dan in andere jaargetijden.
3. Positief zelfbeeld door complimenten
Complimenten zijn belangrijk voor het zelfvertrouwen en maken vrouwen blij. De Nederlandse vrouw ontvangt graag meer complimenten en het liever over haar karakter dan over haar uiterlijk. Dat blijkt uit een enquête dat door bureau GfK onder meer dan 1.000 vrouwen is geïnitieerd door het modeconcern Miss Etam. Het kledingmerk heeft onderzocht wat de impact van complimenten is en hoe deze bijdragen aan de eigenwaarde van de vrouw.
85% van de vrouwen geeft aan zich daadwerkelijk zelfverzekerder te voelen na het krijgen van een compliment. Ook blijkt uit dit onderzoek dat 45% procent bij voorkeur de complimenten ontvangt van haar partner, daarna volgt kind, goede vriendin en familielid.