13/04/2020 | Leestijd 5 minuten

Corona-sleutel tot succes: persoonlijke aandacht (op afstand)

Ondernemen en werken in de winkel, hoe doe je dat in de corona-crisis? Wij spraken Simone Silvius (eigenaresse) en Baukje de Haan (medewerkster) van De Duif Mode, een fashionstore in Sneek. Simone: “De laatste dagen merk ik een omslag in sfeer: van angst naar vertrouwen. We wennen langzaam aan de situatie en maken er, bijzonder creatief, het beste van.”

Corona-sleutel tot succes: persoonlijke aandacht (op afstand)

Simone: “De vele manieren waarop mensen op het coronavirus reageren, inspireren mij. Wat in december begon met een nieuwsberichtje over een onbekend virus in China, groeide uit tot een crisis die nu ook mij in zijn greep houdt. Twee weken geleden merkte ik bij de mensen vooral angst op, maar dat is nu veranderd. Het is zoals het is en daar moeten wij samen het beste van maken. Iedereen is nu zijn of haar ‘eigen manier’ aan het vinden. Die creativiteit inspireert mij.” 

In een groepsapp met alle medewerkers plaatsen we iedere dag een update

Wel of niet open 

In de eerst week van de crisis was De Duif Mode nog fulltime open. Maar ja, de verkoop die liep terug. Daarom besloot Simone vorige week alleen nog open te gaan op afspraak. Maar ja, toen werd het plotseling prachtig weer. Simone: “Inmiddels zijn wij weer fulltime open, maar dan iets aangepast. We plaatsten een koordje voor de ingang en een bel op de deur. Wil de klant nu naar binnen, dan mag hij of zij op de bel drukken en doen wij open. Zo houden we het veilig voor iedereen.”  

Fris en fruitig 

De medewerkers van De Duif Mode werken nog steeds in de winkel, maar dan iets minder en op aangepaste tijden. Baukje: “In een groepsapp met alle medewerkers plaatsen we iedere dag een update. In korte tijd verandert er zo ontzettend veel. Dan is het handig om elkaar goed op de hoogte te houden. Bijvoorbeeld over onze nieuwste creatieve corona-acties, maar ook over veiligheid. Zo staan er in de winkel papieren zakdoekjes en schoonmaakspullen klaar en maken we hier elke dag alles héél goed schoon. De winkel is nu helemaal fris en fruitig.” 

Persoonlijke touch 

Samen met haar medewerkers bedacht Simone allerlei creatieve acties om de winkel draaiende te houden. Personal shopping, verassingsboxen en een gloednieuwe webshop zijn daar een paar mooie voorbeelden van. Simone: “Deze situatie dwingt ons om creatief te zijn. Hoe blijven we, op afstand, onze producten én onze aandacht bieden? Nu, meer dan ooit, worden we uitgedaagd om te ontdekken waar onze kracht ligt. Voor De Duif Mode is dat in ‘persoonlijke aandacht’. Dat blijft belangrijk, juist nu.”  

Aandacht op afstand 

Het geven van die persoonlijke aandacht, krijgt bij De Duif Mode in allerlei verschillende manieren vorm. Zowel online als offline. Simone: “Veel van onze klanten zijn fitte zeventigers en tachtigers. Mensen die zich niet laten beperken, maar nu door de situatie alsnog beperkt worden. Even ontspannen winkelen is er voor hen bijvoorbeeld niet meer bij. Deze klanten stuurden wij een kaartje met daarop een persoonlijke boodschap. Dat wordt ontzettend gewaardeerd. We krijgen nu heel veel lieve kaartjes terug.” 

Het glas halfvol 

Ook Baukje blijft positief: “Ik vind dat wij er samen het beste van moeten maken. Natuurlijk is er angst. Voor ouderen, ondernemers, werknemers; eigenlijk voor iedereen. Maar wat schieten we ermee op om in die angst te gaan zitten? Nee, ik focus me liever op dat wat nu wel kan. Persoonlijk online contact met onze klanten bijvoorbeeld. Zo ontving ik net nog een appje van een vaste klant met de vraag of ik nog een leuke korte broek voor haar heb. ‘Het mooie weer komt eraan en dan zit ze graag op haar balkon.’ Voor deze klant hing ik dus net dat ene leuke broekje apart. Zodat ze dit in alle rust bij ons op kan komen halen. En lukt dat niet, dan brengen wij het naar haar toe. Ik weet dat dit kleine beetje extra aandacht haar dag weer goed maakt. Prachtig toch?”