De 6 grootste uitdagingen & kansen voor winkels in coronacrisis
Een crisis is een economische hindernisbaan. Maar, op het parcours liggen ook kansen! Online modeplatform FashionUnited stelt wekelijks virtuele vragen aan modeprofessionals om te laten zien hoe zij omgaan met de coronacrisis. Onlangs verscheen een interview met Edwin Belt, Branchespecialist Mode bij INretail. Wat betekent de coronacrisis voor de winkelstraat?
Coronamaatregelen kunnen van de ene dag op de andere veranderen. Kijk altijd voor het laatste coronanieuws en actuele maatregelen voor de detailhandel op de coronanieuwspagina van Werk in de winkel en op de site van de Rijksoverheid.
De grootste uitdagingen voor de retail volgens Edwin:
-
De capaciteit van de winkelstraat: “De drukte in de winkelstraten neemt toe, maar dat is natuurlijk een groot risico tijdens de anderhalve meter-samenleving, en dat terwijl winkelen een leuk uitje zou moeten zijn. Ook zal er op enig moment een uitverkoop komen, waardoor de drukte nog meer toe zal nemen.”
- Verhouding in omzet en kosten: “Door de maatregelen zie je een soort scheefgroei binnen ondernemingen. Ze hebben nog steeds vaste kosten, maar ze moeten kostenverhogende maatregelen invoeren terwijl de omzetten niet zo snel hoger worden.”
- Inkopen van nieuwe collecties: “Daarnaast is er op het gebied van inkoop van nieuwe collecties een probleem. De beurzen gaan niet door, dus waar kunnen ondernemers inspiratie opdoen? En hoe weten ze hoeveel ze moeten inkopen? De toekomst is onzeker, dus ondernemers kunnen nu niet voorspellen hoeveel ze nodig zullen hebben. Dit komt in de eerdergenoemde webinar aan bod.”
‘Never waste a good crisis!’ Dit zijn de kansen:
- De klant is over het algemeen loyaal; versterk die band nog meer!: “Het is nu wel bewezen dat een persoonlijke benadering van de consument belangrijk is, omdat je er loyaliteit voor terugkrijgt. Die loyaliteit zie ik als een beloning van het werk dat retailers hebben afgeleverd met betrekking tot aandacht en interesse voor de klant. Deze weg moeten we blijven inslaan en verbeteren.”
- Winkels kunnen een duurzamere relatie opbouwen met hun merken en leveranciers: “Deze relaties zouden vaker moeten leunen op vertrouwen. We zien dat leveranciers nu bereidwillig zijn met het al dan niet leveren van collecties en met betalingen.”
- Slow down, met die fashion kalender: “We zagen eerder al dat er veranderingen nodig zijn met betrekking tot de modekalender. Deze crisis moeten we benutten om de kanteling verder in gang te zetten. We moeten de branche helpen om efficiënter en duurzamer en uiteindelijk sneller te gaan werken. Ook moeten we ervoor zorgen dat merken sneller kunnen leveren en dat er minder geld komt vast te zitten in voorraad, zodat de modebranche gezonder wordt. Nu is dus ook het moment voor ondernemers om te kijken naar hun merken en leveranciers: wat doen zij aan duurzaamheid? Misschien hebben ondernemers nu iets anders aan hun hoofd, maar consumenten krijgen wel meer behoefte aan duurzaamheid.”
Klik hier voor het volledige artikel op FashionUnited.