De floor manager versus de inkoper: Rinsma Mode
Tijdens de coronacrisis crosten tien Volkswagen Polo’s namens het Rinsma Modeplein door Friesland, om bestellingen naar de klant te brengen. Stilzitten doen ze hier duidelijk niet, want Stephanie Linstra (44) en Bas Doosje (22) leerden zichzelf ook beter kennen tijdens een training van CUBE. Zij is een creatieve floormanager die de winkel sfeervol indeelt, hij is een inkoper die houdt van mensen en ‘al hun verhalen’.
Hoe ben je in de retail terechtgekomen?
Stephanie: “Na de havo werkte ik parttime als weekendkracht bij het tuincentrum. Dat vond ik zó leuk, dat ik zeker wist dat de retail voor mij was weggelegd. Toen een collega van me bij Rinsma werd aangenomen, dacht ik: “Als ik nog een keer mijn vleugels uit wil slaan in een heel ander soort winkel, moet ik ook zoiets doen!” Nu werk ik al twintig jaar bij Rinsma. Maar die decoratieve kant van mij is altijd gebleven! Ik doe nu de visual merchandising van mijn afdeling – dus bepaal hoe de kleding komt te hangen.”
Bas: “Ik volgde de opleiding Detail- en Groothandel aan het Deltion College. Dat was één dag in de week naar school, vier dagen werken: ik vond het heerlijk! Nu werk ik zes jaar bij Rinsma.”
Hoe verliepen de eerste dagen bij Rinsma?
Stephanie: “Het was even schakelen. Bij het tuincentrum was ik gewend om presentaties te maken, de kerstafdeling bijvoorbeeld. En nu moest ik ineens ménsen gaan aanspreken. Eng, maar heel leuk. Ik ben erin gegroeid.”
Bas: “Ik moest wel even de weg leren kennen. Dit pand is zo groot dat je bijna verdwaalt. Maar het team is één grote familie. De Heeren van Rinsma is net een café, waar we toevallig ook nog kleding verkopen. Met een biertap en een barbecue. Ik hou gewoon ontzettend van mensen en al hun verhalen.”
Hoe zit jouw werkdag eruit?
Stephanie: “Heel wisselend. Als floormanager geef ik leiding aan vijftien dames en coupeuses. Ik maak de planning voor mijn team, en in weekend zorg ik op de winkelvloer dat alles goed verloopt.”
Bas: “Als inkoper probeer ik de maandagen en koopzondagen nog wel op de vloer aanwezig te zijn – om ‘feeling’ te bewaren met onze producten. Verder ben ik vooral achter de schermen de hele dag aan het bellen. Ik vind het geweldig dat ik het vertrouwen krijg om te bepalen welke unieke merken er bij Rinsma komen te hangen. Natuurlijk maak ik weleens een misser, maar in de meeste gevallen slaan de producten gelukkig gewoon aan bij de klant. Verder ben ik veel op pad, naar leveranciers.”
Wanneer is jouw dag geslaagd?
Stephanie: “Als ik zie dat de klanten zich ‘gezien’ voelen en het gevoel hebben gehad dat ze gezellig op visite zijn geweest.”
Bas: “Als ik alle taken die ik in mijn hoofd had zitten, heb afgevinkt. En als er gezellige mensen zijn geweest die houden van een grapje en praten over van alles en nog wat: ook over zaken die niets met mode te maken hebben.”
Jullie hebben een training gevolgd bij CUBE. Wat sprong eruit?
Stephanie: “Gesprekstechnieken vind ik heel interessant. Hoe je omgaat met feedback geven, bijvoorbeeld. Ik ben nogal snel geneigd alles met de mantel der liefde te bedekken en praat nogal wollig, zo bleek. Bij CUBE heb ik handvaten gekregen om een duidelijke boodschap over te brengen op een manier die bij mij past.”
Bas: “Bij CUBE maakten we een interessant portfolio over onszelf. Bij sommige dingen dacht ik: ‘Oh nee, ben ik echt zo?’ Ik kan bijvoorbeeld vrij zwart-wit zijn en een beetje arrogant overkomen, terwijl ik dat juist helemaal niet ben!”
Wat zou je nog willen leren?
Stephanie: “Ik zou nog wel beter willen weten hoe je de balans bewaart tussen verschillende karakters in het team. Bijvoorbeeld, wat doe je als iemand in een groep heel dominant of juist heel introvert is?”
Bas: “Ik zou qua management nog wel meer willen groeien, bijvoorbeeld met cijfers en communicatie.”
Meer weten?
Zou jij ook wel meer willen leren in je vakgebied? Maar weet je niet precies hoe? Maak dan eens afspraak met een loopbaancoach.