01/04/2020 | Leestijd 4 minuten

“Een beetje onhandigheid kan charmant zijn”, vertelt Reinout van Reinhard Frans

De schoenenwinkels van Reinhard Frans zijn gevestigd op locaties waar men nog echt slentert, een beetje om zich heen kijkt en de show steelt. Van het Stokstraatkwartier in Maastricht tot de Utrechtse Twijnstraat, Laren en Antwerpen… Alle filialen hebben dat typische gevoel van kleinschalige luxe. Dat is ook precies het gevoel dat verkoper Reinout van Riel (24) zo aanspreekt aan dit Amsterdamse schoenlabel.

“Een beetje onhandigheid kan charmant zijn”, vertelt Reinout van Reinhard Frans

Luxe schoeisel  

Reinout werkt tussen de cognackleurige brogues en suède instappers van het Reinhard Frans-filiaal in Utrecht, maar schippert regelmatig tussen de locaties… “Ik vind het bizar hoeveel het winkelpubliek verschilt per stad. Amsterdammers houden van trendy en praktische schoenen, en in Den Bosch zijn ze weer verzot op mooie kwaliteit en luxe… Net als ik, want ik ben zelf ook Brabander. Dus eerlijk gezegd voel ik me het meest thuis in de winkels in het zuiden of in Utrecht.”  

Reinhard en Reinout 

Als een soort voetballer is Reinout ‘gescout’ door eigenaar Reinhard Frans Withaar. Reinout: “Dat had zo moeten zijn. Ik wilde al een tijdje de overstap maken van horeca naar detailhandel. Reinhard vond mij een gastvrije jongen en vroeg of ik in zijn bedrijf wilde werken. Dat vind ik nog altijd een eer! Als baas is Reinhard ook niet een soort mythische figuur die je nooit ziet. Hij neemt mijn inbreng ook weleens mee, en dat vind ik tof. Als ik bijvoorbeeld een foutje detecteer op de website, wordt dat meteen aangepast. Ook mag ik soms meedenken over de schoenen die we selecteren voor de webshop.”   

Dichter bij de klant 

Dat ik in een winkel wilde werken, had niet alleen te maken met de fijnere werktijden in vergelijking tot de horeca. In mijn beleving sta ik nu ook meer in contact met mensen. Het voelt alsof ik nu, samen met de klant, tot de aanschaf van een mooi nieuw paar schoenen kom en niet alleen maar iets serveer of presenteer. Het komt meer van twee kanten. Bovendien kan ik mijn persoonlijkheid beter kwijt.”   

Eerlijkheid en humor 

“Eerlijkheid duurt het langst, heb ik geleerd als verkoper. Bij Reinhard Frans bieden we bijvoorbeeld ook custom made schoenen aan, en dan gaan sommige klanten helemaal los op kleur, print en details. Dan is het wel essentieel om ze te waarschuwen als het schoenenpaar een beetje vreemd dreigt te worden – tenzij ze dat écht willen, uiteraard. En weet je, de ontvangst hoeft allemaal niet zo perfect. Een beetje onhandigheid kan heel charmant zijn. En humor. Bijvoorbeeld als er tientallen dozen door de zaak liggen omdat ik de klant verschillende designs en maten laat proberen – maar vervolgens niet meer weet welk schoenpaar ik waar heb gelaten. Dan maak ik er maar gewoon een grapje van.”  

Moeilijke situaties 

“Als er iets is wat ik nog wel zou willen leren, is het beter omgaan met moeilijk situaties. Een geschil met klanten, bijvoorbeeld. Ook omdat ik vaak alleen in de winkel sta. Dat is nog wel een mooi leerpunt!”  

[Dit interview heeft plaatsgevonden voor het uitbreken van de coronocrisis] 

Meer weten?

Ook wel eens te maken met een boze klant of een geschil? Met de praktische tips in deze animatiefilm van Werk in de Winkel kun je leren lastige situaties gemakkelijker de baas zijn.

Meer info