Een blauwtje lopen wil niemand
Zie de eerste ontmoeting met een klant, als een spannende eerste date. ‘Hoe maak je een verpletterende indruk?’, vraagt Harry Bijl zich af.
‘Ondernemers investeren constant tijd en geld in het verbeteren van de relatie met hun gasten (zo noem ik klanten het liefst). Een hechte en oprechte connectie tussen de winkel en de gasten is goud waard. Voor medewerkers is het de kunst om een verpletterende eerste indruk te maken.’
‘Alle relaties met de gasten starten met een eerste ontmoeting. Deze eerste keer bepaalt of mensen zich senang voelen en of ze terugkomen. Elk contact en iedere ontmoeting is cruciaal voor een volgende stap. Zie het als daten: wie wil er nou een blauwtje lopen?
Als je iemand leuk vindt, dan wil je alles van en over hem of haar weten. Je doet, naar alle waarschijnlijkheid, je stinkende best om het iemand naar de zin te maken. Je wilt die persoon heel graag voor je winnen. O jee, als je daar niet in slaagt, dan word je knap chagrijnig. Zo ver wil je het niet laten komen. Je bent alert bij alle contacten en ontmoetingen, je let op iedere zucht en beweging. Er ontgaat je geen detail. Jij maakt mensen op een unieke wijze blij.’
Verslavend
‘Hou je van je gasten? Dan doe je waarschijnlijk net als hierboven beschreven. Jij wil mensen voor je winnen. Jij geeft constant oprechte aandacht, maakt de ontmoetingen onvergetelijk en weet dat je daar vertrouwen voor terug krijgt. Je hebt dat vertrouwen nodig, omdat je weet dat je daarna pas echt kan verkopen. Werken in een winkel betekent dat je van mensen houdt. Mensen blij maken tijdens het winkelen en helpen met kopen werkt verslavend. Het is zinvol en leuk om regelmatig met je collega’s na te denken over wat je voor de gasten kan betekenen als het gaat om inspireren, verwennen, verrassen en gelukkig maken.’
Geef veel, krijg meer
Veel weten over je gasten, hun drijfveren kennen en de goede dingen op het juiste moment doen, geeft je vleugels en een voorsprong de concurrentie. Als je wilt verkopen, dan geef je bij alle contacten het beste dat je mensen kan bieden. Als tegenprestatie krijg je een hele waardevolle beloning. De omzet wordt je vanaf dat moment gegund en de trouw van je gasten zal toenemen. Geef veel, krijg meer.
Gratis webinars
Via Werk in de winkel kun je gratis drie webinars van Harry volgen, gewoon in de pauze op je werk of thuis vanuit je luie stoel. In 30 minuten laat Harry je op zijn eigen inspirerende wijze kennismaken met de veranderingen in de retail en geeft tips hoe jij hier in de winkel op in kunt spelen.
Ga naar www.academieportal.nl/skillstown
E-mailadres: webinar@werkindewinkel.nl
Wachtwoord: Webinar@3
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij INretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto.