‘Elke vrouw zou zichzelf een beroemdheid moeten voelen’ - Mascha van Ulla Popken
Weg met het woord ‘plussize’, modewinkel Ulla Popken heeft er ‘true size’ van gemaakt met de campagne #SkipThePlus. De 52-jarige storemanager Mascha Spierdijk vertelt waarom, én wat haar werk bij de grootste plussize modewinkel van Europa zo leuk maakt.
De retail was mijn eerste liefde!
Modevakschool
Mascha: “De retail was mijn eerste liefde. Na de modevakschool in Utrecht ben ik gaan werken in een bruidsmodezaak. Daarna kwam ik terecht bij een groothandel in het World Fashion Centre. Na een uitstapje ben ik sinds zes jaar weer terug op het oude verkoopnest bij Ulla Popken als storemanager in Amersfoort.”
Terugstuurdilemma
“Wist je dat vrouwen met een kledingmaat groter dan 42 vaak maar bij één of twee fysieke kledingwinkels in de stad terecht kunnen? Deze doelgroep shopt meestal online, terwijl deze vrouwen ook gewoon de stoffen willen voelen en meerdere artikelen willen passen zonder ‘terugstuurdilemma’. Bovendien zijn de klanten van Ulla Popken iets ouder – en die komen het liefst gewoon gezellig naar de winkel.”
Opbloeien
“Wij krijgen bij Ulla Popken ook mensen over de vloer die vanwege allerlei omstandigheden – zoals ziekte of een verstandelijke beperking - een grotere maat nodig hebben. Voor sommigen is het confronterend dat ze ineens in een ‘plussize’ winkel staan – zoals dat heet. Er vloeien ook weleens tranen. In zo’n geval ga ik vaak even met iemand zitten. Glaasje water, of kopje koffie erbij.”
True size
“Waarom zou je ‘plus’ genoemd moeten worden als je tot het gemiddelde behoort? Bijna 50% van de vrouwen draagt maat 42 of groter. Dus de ‘plus’ maten zijn eerder een realiteit, dan ongewoon. Daarom hebben wij er bij Ulla Popken ‘true size’ van gemaakt.”
Eerlijk
“Onze klanten zijn een beetje familie. En tegen familie moet je eerlijk zijn. Je bent als verkoper wel aan het meebeslissen met iemands portemonnee. Een gelukkige klant is belangrijker dan een paar extra euro’s op de kassa. Dus nooit iets aansmeren. En als ik een shirtje, jurk of broek niet goed vind staan? Dan stel ik vriendelijk een andere maat, kleur of pasvorm voor. Maar de mening van de klant is het belangrijkst. Als iemand zich mooi voelt, dan is diegene dat automatisch ook.”
Paraat
“Sommige klanten maken een leuk dagje van het winkelen, anderen komen de paskamer liever helemaal niet uit. Toch sta ik altijd paraat bij het gordijn – misschien kan ik wel controleren of een beha goed zit aan de achterkant, bijvoorbeeld. Die hulp is vaak toch welkom.”
Reis
“Ik leer elke dag. Bijvoorbeeld hoe ik de winkel beter kan stylen of de klant nog beter kan begrijpen. Ik volg interne cursussen die door Ulla Popken aangeboden worden, zoals visual marketing en verkooptrainingen. Als winkelmedewerker moet je blijven groeien en anticiperen. Als je denkt dat je er bent, vergis je je. Beter worden in je vak is een constante reis.”
NikkieTutorials
“Ik zou Nikkie de Jager graag willen kleden. Zij is een mooie volle vrouw, altijd tot in de puntjes verzorgd. Eigenlijk zou iedere vrouw zich een beroemdheid moeten voelen. Als jij hip of glamorous wilt zijn, maken wij het onze missie om jou goed te laten voelen.”