05/12/2024 | Leestijd 3 minuten

Even wennen: kerstboom vóór Sinterklaas in de winkel

Het was ooit een oer-Hollandse traditie... Eerst Sinterklaas. Dan kerst. Eérst keurig ‘Dag, Sinterklaasje’ zingen en dan, de ochtend na Pakjesavond, de woonkamers en winkels rijkelijk vullen met dennenbomen, kransen en gouden ballen. Hallo, Rudolf. Maar winkels maken steeds vaker één grote bonte lappendeken van de feestdagenversiering. Dat onderzocht het NRC.

Even wennen: kerstboom vóór Sinterklaas in de winkel

Voor wie zich nu misschien zorgen maakt dat we de pakjesboot definitief zien afdrijven: Sinterklaas bestaat, in ons hart. In 2023 kocht 89 procent van de Nederlanders cadeaus als hulpje voor de Sint, vergeleken met 69 procent voor de Kerstman, blijkt uit een peiling van ABN Amro. Go, Nicolaas.

Waar is Sinterklaas? 

Toch schittert de goedheiligman steeds vaker in afwezigheid. In de winkelstraten zien we vooral de sporen van de Sint en zijn witte paard. Mijters, pakjes, pietenmutsen, chocoladeletters… Paul te Grotenhuis van INretail bevestigt deze trend: “Sinterklaas is visueel minder aanwezig.” Neem bijvoorbeeld Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Hier geven de retailers duidelijk de voorkeur aan kerstvreugde. Al vóór de ooit ‘heilige’ 5 december staat er een gigantische kerstboom bij de ingang, en ook binnen is ‘christmas all around’: bomen, slingers, sterren. De winkelmedewerkers van de LEGO-winkel verkopen zelfs geen Sinterklaaspapier meer.

Een 'feestdagenetalage': mijters en kerstballen in de mix 

Sinterklaas is dus steeds minder een solo-act, de winkels gooien hem naar hartenlust in de mix met Black Friday, kerst en Oud & Nieuw. In de etalages hangen de mijters en chocoladeletters gezellig tussen de kransen, kerstballen en slingers. De scheiding tussen de feestdagen vervaagt. Paul te Grotenhuis van INretail noemt het een ‘feestdagenetalage’. En ook bij de HEMA beamen ze dit: “Vroeger was het eerst Sint, dan Kerst, nu loopt het meer in elkaar over,” aldus een woordvoerder het Nederlandse warenhuis. Ook het online shoppingpaleis Bol bevestigt deze trend. De adventskalender is een mooi voorbeeld van het ‘blenden’ van de feestdagen. Volgens Bol is dit één van de bestverkochte items voor Pakjesavond. Consumenten geven elkaar dus met Sinterklaas een cadeau dat aftelt naar kerst.  

December: 10% jaarlijkse omzet   

Al die versieringen zijn essentieel voor de winkels. Want alle hardwerkende verkooptalenten halen maar liefst 10 procent van de jaarlijkse omzet binnen in december. Om op te vallen, moet je uitpakken, benadrukt Paul te Grotenhuis van INretail: “Van bestellijsten bij de warme bakker tot kleding voor Oud en Nieuw, die na Kerst onder de aandacht worden gebracht.” Alsof het niet al een gezellige feestdagendrukte is, doet nu ook Black Friday sinds een jaar of tien mee op de Nederlandse consumentenbranche – met als tegenhanger Green Friday.

Wie Sint en zijn kornuiten mist, kan terecht bij de Bijenkorf, waar de Pieten nog altijd plichtsgetrouw omhoogklimmen aan touwen tussen de roltrappen.