27/01/2020 | Leestijd 4 minuten

Hoe word je ‘Koning Winterjas’ in de winkel Baretta? Sjors vertelt…

Bij een studie als HBO Industrial Design en Engineering moeten we nu niet meteen denken aan de detailhandel. “Toch vind ik kleding gewoon heel cool”, vertelt de 22-jarige Sjors van der Meer. En zo klinkt hij ook. De student annex verkoper vertelt met de retoriek van iemand met dertig jaar ervaring. Maar zijn scherpe blik op de trends verraden zijn prille leeftijd. “Daily Paper is nu hét hippe merk onder jongeren.”

Hoe word je ‘Koning Winterjas’ in de winkel Baretta? Sjors vertelt…

Sjors werkt eigenlijk in twee winkels tegelijkertijd – en rondt intussen ook nog zijn studie af. De hippe jeansstore Baretta en het luxere zusje UPTOWN liggen namelijk direct naast elkaar aan de Prinsenstraat in Den Haag. Sjors wisselt moeiteloos tussen beide sferen. “Bij UPTOWN verkopen we veel Franse streetwear uit het hoge segment. Maar ook het Amerikaans-Italiaanse Common Projects. Het was bepaald geen makkie om dat schoenenmerk in huis te halen. De hele winkel moest worden aangepast aan de maatstaven van het label. Maar daardoor hebben we wel dé heilige graal onder de witte sneaker in huis. Ik houd wel van dat soort exclusiviteit.”  

Wij verkopen dé witte sneaker. De heilige graal, namelijk die van Common Projects. Dat vind ik wel tof. 

Appje 

Sjors had als trouwe fan altijd al ‘een oogje’ op Baretta Jeans. Dus flirtte hij openlijk met de zaak door zijn nummer achter te laten. Er volgde een What’s Appje met een uitnodiging om koffie te komen drinken. The rest is history. “Ik vind het zeer waardevol dat ik nu al zo veel met eigenaren Bart van Hylckama en Lars Luttik mag meedenken op het gebied van bedrijfsvoering.” 

Zomerfeestje 

Voordat hij het wist, stond Sjors lichtelijk angstvallig op een zomerborrel voor de vaste klantenkring van UPTOWN. “We organiseren drie keer per jaar zo’n feestje. Dus dat vond ik best spannend, omdat zij mij allemaal nog niet kenden en ik ineens allerlei namen moest onthouden... Maar herhaling is de kracht van het leren, volgens mij. En nu ik die klanten steeds vaker in de winkel heb gezien, gaat het contact me beter af.”  

Koning Winterjas 

Dan dé vraag: hoe is Sjors ‘Koning Winterjas’ geworden? “Bart vindt dat ik er een talent voor heb om elke klant aan een passende winterjas te helpen. Ergens is dat ook wel zo. Er schuilt een hele wetenschap achter… Het ene moment help ik iemand aan een hele technische parka die echt tegen een stootje moet kunnen, het volgende moment sta ik uit te leggen dat een wollen mantel ook waterafstotend en warm kan zijn – veel mannen denken dat een chique jas niet praktisch is, namelijk. Maar ik heb niet één specifiek kledingstuk waar ik gek op ben. Ik vind de kunst van een totale outfit gewoon heel cool. Dat je met de juiste pantalon of jeans een look helemaal compleet kunt maken…”  

Toekomst 

“Ik weet nog niet wat ik hierna ga doen, ik ben pas 22. In de toekomst blijf ik graag meedenken hoe we Baretta en UPTOWN naar een nóg hoger level kunnen brengen. Verder ben ik erg leergierig, dus als er een nieuwe cursus of opleiding op mijn pad komt die me zou kunnen verrijken, dan begin ik daar zo mee.”  

Meer weten?

Wil je net als Sjors je kennis en vaardigheden vergroten? Kijk dan bij Retailopleidingen. Daar vind je o.a. trainingen op het gebied van vakkennis en verkoopvaardigheden.

Meer info