Manon: “Ik ben gek op social media en volg de influencers uit het wereldje van Sissy-Boy.”
Manon van den Bos (23) werkt bij Sissy-Boy in Nijmegen. Naast haar zaterdagbaan als verkoopmedewerker studeert ze communicatiewetenschappen. Haar droom? Een eigen influencerbureau, als schakel tussen de retail en social media.
We stelde Manon een aantal vragen:
Hoe ben je in de detailhandel terecht gekomen?
“Ik woonde vlakbij De Duif in Winterswijk een winkel in het hoog segment. Als jong meisje was ik erg onder de indruk van de uitstraling en de mensen die hier kwamen. Ik dacht; als ik hier mag werken, doe ik enorm veel ervaring op. Ik solliciteerde en kreeg de baan!”
Waarom ben je overgestapt naar Sissy-Boy?
“Ik verhuisde voor mijn studie naar Nijmegen. Toen ik een tussenjaar had, liep ik naar binnen en mocht ik meteen aan de slag. Eerst voor vier dagen per week, nu ik studeer werk ik als weekendhulp. Veel collega’s zijn inmiddels vriendinnen. Daarom werk ik hier nog steeds met heel veel plezier.”
Wat vind je zo leuk aan werken in de retail?
“De energie. Als ik op de winkelvloer sta, verveel ik me nooit. Er is altijd wel wat te doen, ook als er geen klanten zijn.”
Waar blink je in uit?
“Ik stel me heel toegankelijk op. Ik probeer vooral mezelf te zijn: ‘what you see is what you get’.
Daardoor durven mensen mij makkelijk iets te vragen. Daarbij voel ik de ‘energie’ van mijn klanten goed aan: wil iemand zelf rustig rondkijken of juist advies? Daar speel ik op in.”
Hoe geef jij klanten goed advies?
“Ik ga op zoek naar ‘de vraag achter de vraag’. Soms denkt een klant een ‘chique blouse’ te willen, maar bedoelt ze eigenlijk iets met glamour of juist naturel. Daarom vraag ik door: wat is het voor gelegenheid? Van welke kleuren houd je? En van welk item word jij écht blij?”
Wat doe je om bij te blijven in je vak?
“We hebben regelmatig team meetings, waarin we informatie over de producten en stoffen krijgen. Daarnaast volg ik de Sissy-Boy cursussen. Bijvoorbeeld over de banken uit de eigen Homeland-collectie: welke formaten zijn er en welke stoffen kunnen erop? Maar ook over de food-producten: uit welk land komt het en doe wie wordt het gemaakt?”
Wat doet dat voor klanten, als je de verhalen achter de producten vertelt?
“Sissy-Boy is een echte cadeauwinkel. Veel klanten kopen iets om weer weg te geven. Als ze bij dat cadeau dan nog een mooi verhaal kunnen vertellen, vinden ze dat helemaal leuk.”
Waar haal je jouw inspiratie vandaan?
“Ik ben gek op social media en volg onder meer de influencers die in het wereldje van Sissy-Boy zitten. Ooit wil ik mijn eigen influencer agency hebben, om samenwerkingen tussen influencers en bedrijven in de retail op te zetten. Ik geloof dat die twee werelden elkaar enorm kunnen versterken.”
Noem eens een voorbeeld van zo’n mooie samenwerking…
“Laatst had Sissy-Boy een samenwerking met Lynn van der Vorst. Dat vond ik erg leuk, want ik volgde haar al toen ze nog minder dan 10.000 volgers had. Lynn doet eigenlijk vooral veel met voeding en recepten, maar voor Sissy-Boy deed ze een uitstapje naar de retail. Met items uit de winkel presenteerde ze haar gerechten. Dat vond ik heel inspirerend.”
Meer weten?
Vind je het leuk om in de retail te werken? Dat kan parttime, fulltime en natuurlijk ook als bijbaan bijvoorbeeld voor in de weekenden. Banen en kansen genoeg in de detailhandel! Check de vacatures voor de leukste jobs.