03/05/2021 | Leestijd 3 minuten

Meer online, minder naar de stad. Koopgedrag consument is blijvend veranderd

“Maak van winkelen geen uitje”, zei minister-president Mark Rutte aan het begin van de coronacrisis in 2020. Daar hebben we blijkbaar goed naar geluisterd. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat ons koopgedrag voorgoed is veranderd. We winkelen dichter bij huis, gaan steeds vaker ‘runshoppen’ in plaats van ‘funshoppen’ en kopen meer online. Spullen voor thuiswerken, schoonmaken en persoonlijke verzorging zijn online uitschieters.

Meer online, minder naar de stad. Koopgedrag consument is blijvend veranderd

Voor het onderzoek van de Retailagenda werden 4000 consumenten gevraagd naar hun koopgedrag voor als corona voorbij is. De lockdown, winkelsluiting, reisbeperking en het thuiswerken hebben het koop- en winkelgedrag van de consument permanent veranderd. We gaan minder kopen, hebben online online massaal ontdekt, en wat we kopen, halen we dichter bij huis, aldus de Retailagenda. We gaan naar minder winkelen in de grote steden; het welbekende ‘dagje stad’ verliest aan populariteit. In plaats daarvan winkelen we doelgerichter; het wordt ‘runshoppen’ in plaats van ‘funshoppen’, zou je kunnen zeggen, ofwel rechtstreeks af op wat je nodig hebt.

Support your locals 

Doordat het winkelgedrag van consument verandert, zullen winkels gaan verdwijnen. Geschat wordt 10 tot wel 30%. Vooral in middelgrote steden zullen de meeste winkels sluiten. Toch heeft het veranderde koopgedrag in sommige gevallen ook een positief effect. De kleinere buurtwinkelcentra hebben hun omzet tijdens coroan zien stijgen. Klaarblijkelijk heeft de consument het ‘support your locals’-principe goed opgepikt. Lokaal winkelen is in trek. 

Een kwart meer online aankopen 

Het is geen verrassing dat het online winkelen een vogelvlucht genomen door de crisis. Nog nooit ontvingen we zo veel pakketjes in een jaar tijd. Retailtrends.nl vermeldde dat de Nederlandse consumenten in 2020 ruim een kwart (27%) meer online aankopen deden dan het jaar ervoor, gebaseerd op de Thuiswinkel Markt Monitor. Aan online diensten werd 39% minder uitgegeven, maar de bestedingen aan producten namen met 43% toe. Hierdoor kregen ook pakketbezorgers het een stuk drukker. In totaal shopten we online 26,6 miljard euro bij elkaar, ofwel een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral in de categorieën wonen, tuin, sport en recreatie en food groeiden de online uitgaven fors. 

Meer webcams en yogamatten 

Wat shoppen we dan online? Vooral in de categorieën wonen, tuin, sport en recreatie en food groeiden de online uitgaven flink. Webreus Bol.com zag een opvallende stijging in spullen voor thuiswerken, schoonmaken en persoonlijke verzorging zoals nagelvijlen. Frappant: lipsticks deden het dan weer minder goed (want: minder feestjes en uitgaansgelegenheden wellicht?) Vooral webcams, headsets, yogamatten en huishoudhandschoenen wonnen aan populariteit. En natuurlijk: verf, want klussen deden we maar al te graag! Ook interessant: nu de baas niet direct meekijkt, winkelen we steeds meer verspreid over de hele dag, eerder was dat vooral na 17.00 ’s middags…

Meer weten?

Online wordt steeds belangrijker. Wil je bijblijven of bijleren of het gebied van e-commerce? De e-Academy biedt een groot aanbod aan gratis e-learnings op het gebied van e-commerce, zoals het gebruik van SEO, SEA, onlinemarketing, reviews, influencers en nog veel meer. Je kun de e-learnings individueel doen, maar ook als team. Bekijk hier alle e-learnings van de e-Academy.

Meer info