05/08/2016 | Leestijd 3 minuten

Omzet praatjes..

Jarenlang werkte ik, in allerlei functies, op de winkelvloer. Verkopen en samen kijken hoe je de hoge targets kon halen was echt mijn ding. Ik had er plezier in, zocht altijd nieuwe wegen voor meer omzet en scoorde daarmee goed.

 

Omzet praatjes..

Door Harry Bijl

De impact van de leidinggevende

Ik kon me op de salesvloer volledig uitleven, het voelde alsof het mijn eigen winkel was, onbetaalde overuren draaien was een feestje. Inspirerende managers gaven me vleugels. Zij stelden de juiste vragen en gaven me de ruimte. De omzetten en werksfeer waren in zo’n periode altijd goed. Een vaardige leidinggevende kan alles maken of breken. Ik kon me groen en geel ergeren als ik een Dombo als manager had. Zo’n klerk, die alles precies deed zoals het moest van het Hoofdkantoor, je weet wel fantasie en risicoloos. Zo een die niets snapt van klanten, coaching of wat jou bezielt. Zo een die alles uit boekjes haalt en zelf weinig weet. Met zo’n type op de werkvloer liep iedereen op zijn tenen. Je snapt zeker wel dat lekker scoren moeilijk was en niemand ook maar iets extra’s wilde doen.

Het gaat om kansen creëren

Ik heb nooit begrepen waarom zoveel Retailmanagers alleen maar sturen op de dag- en weekomzetten. Er wordt ad hoc gestuurd op verkooplijstjes, die zelden in de juiste context worden geplaatst. Het gaat meestal alleen over de modellen die niet verkopen. Het gaat dus sec over de logistieke prestaties uit het verleden. Het moet toch gaan over: ‘Hoe creëren we samen voor vandaag en morgen de beste kansen?’ Dan komt er zoveel meer bij kijken. Hebben de sales mensen plezier in hun werk? Hebben ze tijd, kennis en middelen genoeg om hun vak professioneel uit te oefenen? Is er voldoende tijd en aandacht voor de klanten? Is het aanbod überhaupt uniek genoeg en maximaal beschikbaar?

Hoe kan en ga jij ze helpen?

Ik geloof dat veel ‘omzet praatjes’ in de Retail verkeerd worden gevoerd. De inkoop communiceert over het algemeen inhoudelijk slecht over de winkelverkopen, resultaten en verwachtingen. De agenten en leveranciers inspireren en helpen hun dealers te weinig op de winkelvloer. Op de salesvloer ontbreekt het vaak aan impactvolle verkoopanalyses, kennis en betrokkenheid. Omzetplannen, analyses en marketing acties worden te weinig gedeeld. Eigenaren en managers hebben veel invloed op het omzetsucces in hun bedrijf. Zij zijn het die moeten inspireren en motiveren. Zij moeten er voor zorgen dat de omzet praatjes ergens over gaan…


Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto