“Op zaterdag presteren in de winkel, geeft me een kick!”
Op haar veertiende had Joanne Muijs een bijbaantje in een viswinkel. “Dat is zo’n beetje de standaard als je opgroeit in Spakenburg, haha.” Vis verkopen was misschien niet haar ding, maar het leven in de winkel, dat wel! Want nu is Joanne (25) bedrijfsleider bij BOUCLÉ Hommes et Femmes. Alhoewel ze die titel nog wel een beetje ‘awkward’ vindt.
Hoe ben je in dit vak gerold?
“De retail vond ik altijd al leuk – mijn vader heeft een groothandel in vis, maar het werk van mijn moeder sprak mij meer aan. Zij werkt in een lingeriezaak. Ik heb uiterlijke verzorging altijd mooi gevonden. Tijdens mijn opleiding schoonheidsspecialiste werkte ik als bijbaantje in een kledingwinkel, nou, dat sloeg meteen aan!”
Kleding verkopen via Instagram gaat soms nog sneller dan via de webshop.
Wat maakt werken in de retail zo leuk?
““Dat ik lekker de hele dag met mensen mag kletsen. En al die mooie producten natuurlijk. Verschrikkelijk... Ik shop me wezenloos. Het is vooral heel gezellig! Ik heb echt de leukste collega’s, werkgevers en en klanten. Mensen zijn bijna altijd in een ‘good mood’ maar als er iemand voor een minder leuke gelegenheid binnenkomt, zoals bijvoorbeeld een uitvaart, vind ik het echt fijn als deze klant met een goed gevoel de deur uit gaat. Juist bij dat soort gelegenheden wil iemand zich prettig voelen in kleding, en het is fijn dat je daar dan bij kunt helpen!”
Hoe lang werk je bij BOUCLÉ Hommes et Femmes?
“Vier jaar. Toen ik hier net begon, waren we echt nog een winkel in de traditionele zin van het woord. Af en toe plaatsten we voor het ‘idee’ iets op Facebook en Instagram, maar dat was het online gedeelte wel zo’n beetje.”
En nu?
“Nu hebben we ontdekt hoeveel je kunt bereiken met social media. Het kost misschien wat tijd, maar dat betaalt zich uit. Je kunt op een nieuwe manier contact leggen met de klant. We maken bijvoorbeeld ‘reels’ – van die korte filmpjes met een muziekje eronder, maar ook filmen we wekelijks de nieuwe collectie in onze welbekende spiegel. En kleding verkopen via Instagram, gaat soms nog sneller dan via de webshop.”
Hoe werkt dat?
“Stel, jij ziet een leuke trui in onze Instagram-story, dan reageer je via een DM, oftewel een persoonlijk berichtje. Je kunt ook een vraag stellen. Afrekenen gebeurt met een betaalverzoekje, ofwel Tikkie.”
Wat staat er op jouw visitekaartje?
“Sinds kort ben ik één van de twee bedrijfsleiders. Maar ik vind het nog een beetje ‘awkward’ om dat te zeggen, want we zijn hier gewoon gelijk. Als ik een paar koffiekopjes zie staan, doe ik gewoon een afwasje. Verder sturen we natuurlijk de boel aan, bespreken we met het team dingen die er momenteel spelen op de werkvloer, voeren we functioneringsgesprekken, we doen kantoorwerk zoals klachten behandelen, noem het maar op.”
Favoriete werkdag?
“Alhoewel ik een ‘opstartdagje’ zoals dinsdag erg leuk vindt, geniet ik nog altijd het meest van de zaterdag. Als het tijdens drukte lukt om al onze klanten goed te helpen, en ze blij de deur uitgaan, denk ik ‘yes!’ Ik krijg er een kick van.”
Leuke reacties?
“Vanmorgen kreeg ik nog een berichtje van iemand die zei dat ze mij altijd zo enthousiast vindt en dat ze vindt dat ik mijn werk zo leuk doe. Lief hè?”
Leerdoelen?
“Ik vind het belangrijk om open te staan voor verbetering. Qua inkoop kan ik bijvoorbeeld nog een hoop leren van de eigenaren, Johan en Claudia. Toen zij vorig jaar ineens truien met een rits – een soort ski pully’s - inkochten, dacht ik: dat wordt nooit wat. Nou, die truien vliegen de deur uit.”
Wat doe je om bij te blijven in je vak?
“Eens per seizoen doen we een collectie training met het hele team. We gaan dan in op de trends en maken allerlei verschillende combinaties. Op dit moment volg ik geen opleiding, maar bij ons kun je echt op elke mogelijke manier groeien. Binnenkort start ik een schoonheidssalon in onze winkel – naast mijn huidige baan als bedrijfsleider! Hoe leuk is dat? En omdat mode mijn grote passie is, is het voor mij niet moeilijk om bij te blijven. Ik vind het leuk om naar andere winkels te gaan, social media te volgen, fashion shows te kijken en magazines te lezen. Op die manier leer je veel, ook qua styling.”
Wat volg je op social media?
“Ik spendeer enorm veel uren aan Instagram. Het is één grote inspiratiebron. Heerlijk, ik kan er zo van genieten als mensen mooi gekleed en verzorgd voorbijkomen! Ik volg sowieso alle merken die wij zelf verkopen en daarnaast nog verschillende grote modemerken, winkels en influencers als Chiara Ferragni, Kae Sutherland, Lonneke Nooteboom, noem maar op.”
Tip?
“Ik zeg altijd: ‘Behandel de klant zoals je zus of moeder. Dus wees altijd eerlijk. Als je niet eerlijk bent over hoe iets staat, dan hoort de klant dat thuis wel."
Bekijk hier ook de video waarin Joanne vertelt over haar werk
Meer weten?
In de detailhandel vind je altijd wel een baan waar je al je talent en energie in kwijt kunt. Benieuwd hoe anderen de retail ervaren? Lees dan interviews met enthousiaste winkelmedewerkers