28/06/2017 | Leestijd 4 minuten

Personal shopper met een eigen stijl

Onze Joël is fan van personal shopper Ron Weil die voor de Bijenkorf hilarische video’s maakt en daarmee zichzelf én het warenhuis waar hij voor werkt in the spotlight zet.

Personal shopper met een eigen stijl

“Vraag niet wat jouw werkgever voor jou kan doen, maar vraag jezelf eens af wat jij voor je werkgever kan doen… Wat is jouw toegevoegde waarde en waarmee maak jij het verschil? Acteer je momenteel op full potential of ligt er misschien nog wel een zee van mogelijkheden in het verschiet…?

In mijn rol als brancheadviseur voor de INcrowd - een groep jonge ondernemers - ben ik dagelijks op pad en spreek ik heel veel ondernemers. Meestal gaat het over de nieuwe ontwikkelingen in de markt, innovatieve concepten en de manier waarop de producten worden aangeboden. Maar alles staat of valt bij goed personeel, hoor ik dan vaak. Ik zeg dan standaard: Goed personeel krijg je niet, die moet je màken. Dit kun je doen door ze liefde, aandacht en verantwoordelijkheden te geven. Hierdoor gaan medewerkers zichzelf en de verwachtingen kunnen overstijgen, daar ben ik van overtuigd…”

Personal shopper

“Neem bijvoorbeeld de bekende Rotterdammer Ron Weil, hij is een van de meest fotogenieke en stijlvolle nieuwerwetse mannen die ik ken en hij staat volgens mij qua professionele bezigheden volledig in zijn kracht. Ron is werkzaam bij de Bijenkorf. Niet voor niet niets is hij als personal shopper al vele jaren hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de kledingstijl van vele andere goed geklede Rotterdamse mannen. Sinds kort heeft Ron er een nieuw podium bij en mag hij via een serie inspirerende, educatieve maar vaak ook hilarische video’s op het YouTube kanaal van de Bijenkorf zijn kennis en visie delen. Hierdoor geeft hij een totaal nieuwe invulling aan zijn rol als verkoopmedewerker. Hiermee heeft hij een veel groter bereik dan wanneer hij een-op-een advies zou geven, en daarmee zou hij zichzelf en zijn werkgever weleens een grote dienst kunnen bewijzen. 

Onschatbare waarde

“Het zou mij niets verbazen, wanneer de korte filmpjes binnenkort een keertje viral gaan. Medewerkers als Ron zijn van onschatbare waarde voor de totaalbeleving van de Bijenkorf, dat heeft het management daar goed gezien. Maar misschien doe jij het ook wel heel goed op bewegend beeld, of vind je het misschien juist leuk om zelf de camera in handen te hebben. Maak het bespreekbaar en vraag naar de mogelijkheden. Een oud Oosters spreekwoord luidt: ‘Het is niet voldoende om naar de rivier te komen met de wens om een vis te vangen, je dient ook te zorgen dat je een hengel bij je hebt.’ Die hengel kan in dit geval de juiste training of een goede opleiding zijn. Heb jij de cursussen en trainingen op deze website al ontdekt?


Joël Ferdinandus | INcrowd connector bij INretail. Joël gaat met INcrowd op zoek naar nieuwe, innovatieve, eigenzinnige starters en winkelconcepten en deelt zijn visie op ondernemerschap en het werken in de winkel. "Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels, the troublemakers, the round pegs in the square holes... the ones who see things differently -- they're not fond of rules..." - Steve Jobs.