04/06/2020 | Leestijd 3 minuten

Studenten TMO Fashion Business School helpen fashionliefhebbers met robottechnologie

Menig shopliefhebber zit ermee; hoe kom je nu aan je nieuwe zomerjurkje of trendy zwembroek tijdens de coronacrisis? De HBO-studenten Annelies van den Broeke en Fee Harmsze van TMO Fashion Business School in Doorn kwamen met de oplossing. Samen met Modehuis Blok gingen zij aan de slag met hun afstudeeronderzoek naar robottechnologie en onderzochten zij hoe deze ontwikkeling qua service en gemak kan bijdragen aan een fysieke winkelbeleving, maar dan vanuit huis. 

Studenten TMO Fashion Business School helpen fashionliefhebbers met robottechnologie

In het TMO DevelopmentLab, onderdeel van TMO Fashion Business School, wordt onderzoek gedaan naar hoe je met behulp van robottechnologie de service en het gemak op de fysieke winkelvloer kunt vergroten. In het huidige coronatijdperk kwam het de studenten extra goed uit om te experimenteren met de zogenaamde Telepresence Beam. Dit is een verrijdbare robot die vanuit huis, met een kop thee of koffie bij de hand, kan worden bestuurd vanaf een computer, tablet of smartphone. De robot heeft een eigen beeldscherm, waardoor er interactief met de medewerkers in de winkel kan worden gecommuniceerd. 

Virtuele shoppingsessie 

Met de Telepresence Beam kun je een interactieve winkelervaring creëren. De consument kan rustig vanuit huis starten met een virtuele shoppingsessie die door een personal shopper wordt begeleid. Nadat de samen wensen zijn besproken, begint het selecteren van de gewenste outfits en worden de betreffende kledingstukken opgestuurd naar het thuisadres. Vergeleken met een klant die online shopt, heeft de Telepresence Beam als meerwaarde dat deze technologie het mogelijk maakt dat het persoonlijk contact en een-op-een advies niet verloren gaat, maar nog altijd centraal staat. 

Ben je nieuwsgierig geworden hoe dit precies in zijn werk gaat, bekijk dan de promotievideo

Excellente service van Modehuis Blok 

Modehuis Blok, gevestigd in Uithoorn en Amsterdam Buitenveldert, is een retail familiebedrijf, voor dames- en herenmode in het midden tot hoog segment. De winkelformule en de medewerkers onderscheiden zich door excellente service. Met het oog op dit servicemodel én hun focus op persoonlijk contact tijdens fysieke winkelbezoeken, stond Modehuis Blok open voor deze inventieve robottest. Zo ontstond er een interessante samenwerking met TMO. “In deze tijd kunnen wij met de ‘beam’ onze klanten toch persoonlijk en met oprechte aandacht van dienst zijn. Dat is in vergelijking tot gewoon online winkelen echt een meerwaarde en past bij onze visie.” aldus Paulien, bedrijfsleidster bij Blok Amsterdam. Ook de eerste voorzichtige onderzoeksresultaten laten zien dat de winkelmedewerkers en consumenten enthousiast zijn. 

 Studenten Annelies en Fee gaan verder onderzoek doen naar de toegevoegde waarde van de Telepresence Beam en waar deze het meest optimaal kan worden ingezet in de customer journey. Dit zijn de fases van het eerste contact tot het verlaten van de winkel. Als de pilotstudie een succes is, waar het op lijkt, dan zal verdere implementatie van deze innovatie in de retailbranche worden onderzocht. 

Meer weten?

Wil je meer weten over de TMO Fashion Business School? Klik dan hier.

Meer info