Trots op je Werk: Alida bruist van de ideeën voor Jeans Centre!
Onderscheidend zijn van andere organisaties, dat vinden ze bij Jeans Centre zó belangrijk, dat ze meededen aan het project Trots op je Werk. Medewerkers mochten actief meedenken. Dat deed de proactieve Alida Veldwijk maar al te graag. Want deze slimme assistent-storemanager werkt bepaald niet op de automatische piloot. Zij deed mee aan brainstormsessies die meteen 27 gloednieuwe ideeën opleverde!
De meest vriendelijke denimstore
“Eind vorig jaar vroeg regiomanager Laura of we ons wilden aanmelden voor Trots op je Werk” vertelt Alida. die al 27 jaar (!) betrokken is bij Jeans Centre. De denimstore met 100 filialen heeft namelijk een grote ambitie: een sterk merk zijn met medewerkers als trotse ambassadeurs die meedenken met de missie. “Als vertegenwoordiger van ons team heb ik mij opgegeven als deelnemer, samen met collega’s van andere filialen. In een paar brainstormsessies hebben we met het hoofdkantoor besproken wat onze identiteit is, wat ons onderscheidt van andere winkels én wat we kunnen doen om die identiteit sterker naar voren te laten komen.”
Wij zijn authentiek. Klanten vinden het fijn om met échte mensen contact te hebben.
Medewerkersgeluk
Trots op je werk heeft als filosofie dat een sterk bedrijf een eigen identiteit heeft, alle medewerkers ‘ademen’ deze identiteit, geloven in de rol van het bedrijf dragen daar met plezier en trots aan bij. De kracht van het project is dat medewerkers een actieve rol in het proces krijgen. Het worden trots ambassadeurs die bereid om een paar stappen extra te zetten. En dat is wat klanten voelen.
Handen jeukten
Alida: “Van grote dromen tot kleine detailaanpassingen: het kwam allemaal voorbij tijdens de brainstormsessies. Het leverde een lijst met 27 ideeën op, waar we nu in verschillende vestigingen mee aan het experimenteren zijn. Het was niet alleen leuk om te doen, we kregen er echt energie van, onze handen jeukten!”
Vlogs vanuit het magazijn
Alida zou klanten vaker willen verrassen met een persoonlijke attentie. “Hoe leuk zou het bijvoorbeeld zijn, om een vlog te maken uit het magazijn, waarin je nieuwe klanten – of JC Friends, zoals wij ze noemen – verwelkomt? Verder kunnen we ook best wat meer opletten als de klant bij de paskamers een verhaal vertelt. Denk aan een dame die haar eerste jeans komt shoppen na de zwangerschap. Dan is een kaartje of bosje bloemen toch zo gestuurd? Hopelijk lukt het op deze manier om een familiegevoel te creëren en te laten zien hoe sympathiek we zijn!”
Eén winkel. Acht persoonlijkheden
Na de Middelbare Detailhandelschool kwam Alida vrij snel terecht bij het filiaal van Jeans Centre in Zwolle. “Ik heb het hier al 27 jaar ongelofelijk naar mijn zin, mede doordat de organisatie heel vlak is, met weinig afstand tussen de bedrijfsonderdelen. De communicatie verloopt goed, ook met het hoofdkantoor. Dat zie je niet overal. En ik vind ons team heel fijn. In Zwolle werken we met acht compleet verschillende persoonlijkheden en toch kunnen we compleet onszelf zijn: naar elkaar, maar ook naar de klant. Als team krijgen we de ruimte om het op onze eigen manier te doen.”
Grappen en grollen
Alida: “Als we weer eens aan het grappen en grollen zijn op de winkelvloer, krijgen we geregeld van klanten te horen: ‘Wat een fijne sfeer hier, je kunt zien dat jullie plezier in je werk hebben!’ Ik durf te zeggen dat we authentiek zijn. Klanten vinden het fijn om met oprechte mensen te maken te hebben.”
Eigen manier
Het is niet toevallig dat juist ‘authenticiteit’ één van de kernwaarden is van Jeans Centre. “We gaan met de tijd mee, zijn niet bang om te vernieuwen, weten waar we over praten én we hebben in Zwolle een prachtige baristabar waar mensen een koffie to go kunnen bestellen!”
Benieuwd geworden naar het verhaal over Jeans Centre? Trots op je Werk interviewde ook MT-lid Loes Lieste-Van de Velde en regiomanager Laura Hindrinks. Ook het volledige interview met medewerker Alida vind je op de website van Trots op je Werk.
DAKA Sport
Ook andere winkels doen mee aan het project Trots op je Werk. Lees hier het verhaal van Elise van der Velde van DAKA Sport.
Meer weten?
Trots op je Werkt helpt bedrijven met het bepalen van de identiteit. Het project onderzoekt samen met medewerkers van een bedrijf weke rol de organisatie wil vervullen en welke impact het bedrijf kan hebben op de consument en maatschappij. Het resultaat is een duidelijke, breed gedragen betekenis en rol. En collega’s die trots zijn op hun werk. Bedrijven kunnen zich aanmelden via de site. Trots op je werk in een samenwerking tussen De Unie en INretail en wordt gefinancierd door het Europees Sociaal Fonds.