Veelgestelde vragen mondkapjesplicht
Vanaf zaterdag 6 november 2021 geldt weer dat iedereen vanaf 13 jaar verplicht is om een mondkapje te dragen in een winkel. De herinvoering van de mondkapjesplicht is volgens winkeliers soepel verlopen. Hieronder vind je de regels en veelgestelde vragen over de mondkapjesplicht.
Coronamaatregelen kunnen van de ene dag op de andere veranderen. Kijk altijd voor het laatste coronanieuws en actuele maatregelen voor de detailhandel op de coronanieuwspagina van Werk in de winkel en op de site van de Rijksoverheid.
De mondkapjesplicht in het kort:
- Per 6 november geldt een mondkapjesplicht in publieke ruimtes, waaronder een winkel.
- Een mondkapje is verplicht vanaf de leeftijd van 13 jaar.
- Bij het voeren van actief deurbeleid spreek je de klant aan en vraag je of deze een mondkapje wil dragen in jouw winkel en gebruik ook weer zoveel mogelijk de poster.
- Als de klant geen mondkapje draagt, kan de klant een boete opgelegd worden.
Als ondernemer hoef je niet te handhaven en daarom krijg je geen boete als de klant geen mondkapje draagt.
Hoe spreek je de klant goed aan?
Als een klant zonder mondkapje je je winkel wil betreden, dan is ons advies om de klant op de mondkapjesplicht te wijzen. Bijvoorbeeld: Voor zowel uw veiligheid, maar ook die van onze andere klanten en medewerkers, verzoeken wij u om een mondkapje te dragen. Samen staan we namelijk sterk tegen het Coronavirus. Als u geen mondkapje heeft, dan hebben wij uiteraard een mondkapje voor u.
We gaan ervan uit dat in de meeste gevallen de klant dan zeker wel een mondkapje zal dragen. Belangrijk is om je regels ook al duidelijk te maken voordat klanten je winkel betreden. Tip: gebruik hiervoor ook onze posters en communiceer het via je nieuwsbrieven en/of social media.
Wat kan je doen als de klant weigert om een mondkapje te dragen?
Als de klant geen mondkapje wil dragen, dan kan het zijn dat deze een legitieme verklaring heeft vanwege beperkingen met betrekking tot de gezondheid. De klant zal dit aannemelijk moeten maken bij de handhaving. Als ondernemer heb je de keuze of je de mondkapjesplicht ook in jouw winkel wilt handhaven of dat je alleen de klant aanspreekt. Als je de mondkapjesplicht wilt handhaven, dan kan je de klant de toegang tot jouw winkel ontnemen. Als beheerder van het gebouw mag jij namelijk je eigen huisregels opstellen.
Wat zeg je als de klant weigert om een mondkapje op te zetten, nadat je de klant hebt aangesproken?
Zoals in de vorige vraag te lezen was, heb je twee mogelijkheden:
Toch toegang verschaffen:
Jammer dat u geen mondkapje wilt dragen! Desondanks bent u zeker welkom in onze winkel en hopen we zowel voor u als voor ons dat u mooie aankopen hier kunt doen. Als we iets voor u kunnen betekenen dan doen we dat graag.
Toegang tot de winkel weigeren:
Helaas kunnen we u zonder mondkapje geen toegang verlenen tot onze winkel. Veiligheid heeft namelijk onze topprioriteit en daar doen we alles aan, ook in uw belang. Wij hopen dat u toch een mondkapje wilt dragen. En als u blijft bij uw weigering dan ontvangen we u een andere keer weer graag in onze winkel als het weer veilig is om zonder mondkapje te winkelen.
Wat kan ik doen als de klant agressief wordt en geen mondkapje wilt dragen?
Omdat je als ondernemer geen verplichting hebt om te handhaven, kan je voor de handhaving het beste contact opnemen met de gemeente. Vaak is handhaving ondergebracht bij BOA’s. Ons advies is daarom om als winkel en/of winkelgebied, al voor de verplichting van het dragen van mondkapjes per 6 november, hierover duidelijke afspraken te maken met de gemeente en/of handhavers. Deel met hen wat jullie beleid is. En mochten zich problemen voordoen, dat je dan afspreekt dat je hen erbij betrekt.