29/12/2019 | Leestijd 4 minuten

Verkopers tevreden over hun baan in de winkel

Consumenten winkelen anders dan vroeger. Er wordt steeds meer online gekocht en de klant die in de fysieke winkel komt, wil niet zomaar iets kopen, maar zoekt een bijzondere ervaring. Aandacht en gastvrijheid zijn belangrijker dan ooit. Wat betekenen die veranderingen voor winkelmedewerkers? Flexibel als ze zijn, passen ze zich aan. Maar hoe ervaren verkopers die veranderingen? Zijn ze tevreden met hun baan? Loopbaanplatform Youfit@retail ging op onderzoek uit.

Verkopers tevreden over hun baan in de winkel

Medewerkers retail zijn positief  

Youfit@retail ging in gesprek met twintig verkopers tussen de twintig en 58 jaar die kort (sinds een jaar) tot zeer lang (dertig jaar) in de retail food en non-food retail actief zijn. Een belangrijke uitkomst is dat de meeste winkelmedewerkers meer dan positief zijn over hun werk in de winkel en loopbaan in het algemeen. Van de ondervraagden verwacht zelfs meer dan 50% over tien jaar nog steeds in de winkel te staan. Hoog scoren ook het persoonlijk contact met klanten en de uitdaging steeds klantgerichter te verkopen. Ook collega’s zijn belangrijk voor werkplezier. 

Van verkoper naar gastheer 

Gastheerschap is nog nooit zo’n groot thema geweest in de winkel. Koffiemachines draaien op volle toeren. Waterkannetjes staan ’s zomers klaar voor een verfrissing. En de gedreven winkelmedewerker ontvangt zijn gasten royaal, hartelijk en met nog meer persoonlijke aandacht dan ooit. Online en offline kunnen zo prima naast elkaar bestaan. Maar die nieuwe gastvrije houding vraagt ook om nieuwe skills van de winkelmedewerker. Die lijkt dat overigens geen probleem te vinden. De uitdaging om steeds klantgerichter te werken, pakken verkopers met beide handen aan blijkt uit het onderzoek van Youfit@retail. Daar hebben ze dan wel de juiste middelen voor nodig. Veel winkelmedewerkers zouden dan ook graag meer scholing willen krijgen. Toch gaan er nog maar weinig medewerkers actief op zoek naar een cursus of opleiding. De meeste werknemers hebben een duwtje in de rug nodig, zoals training of coaching, waarmee ze stappen kunnen zetten in hun loopbaan. 

Omzet en salaris 

Werknemers in de retail blijken zich bovendien relatief betrokken te voelen voor het bedrijf waar zij werken, in verhouding tot werknemers uit andere branches. Ze denken geregeld aan de omzet of de gezondheid van de organisatie. Dat geldt vooral voor familiebedrijven.  

Status en gezondheid 

Opvallend is wel dat verkopers weinig status toekennen aan hun eigen beroep. Zij beleven er weliswaar wel plezier aan, maar zien hun werk over het algemeen niet als een hoogstaande professie. Een ander aandachtspunt gaat uit naar de gezondheid van winkelmedewerkers. Velen beschouwen hun werk als een fysiek uitdagend beroep. Hier liggen dus nog kansen voor verbetering binnen de branche.  

Meer weten?

Wil jij een doorgroeien in je werk? Jezelf verder ontwikkelen? Kijk dan een op de site van Youfit@retail. Daar vind je – als je bent ingelogd- handige tips, tools en test om zelf mee aan de slag te gaan. Ook een afspraak met een gratis loopbaancoach is mogelijk.

Meer info