13/05/2018 | Leestijd 2 minuten

Aandacht is alles

Ik stapte laatst bij een parfumerie binnen om mijn favoriete parfum van Chanel te kopen. Die draag ik al jaren, een heerlijke geur maar wel met een behoorlijk prijskaartje. Zo’n gloednieuwe fles kopen voelt altijd als een klein feestje. Behalve dan deze keer...

Aandacht is alles

Door Patricia van Amelsvoort

De verkoper die mij hielp, was enorm gehaast. Hij luisterde maar half, duwde het doosje in mijn handen en wuifde: vooraan kunt u afrekenen. En weg was hij weer. Het voelde alsof ik een stoorzender was in zijn drukke schema en blij mocht zijn dat hij überhaupt een halve minuut tijd voor me vrij kon maken.

Twee minuten later stond ik alweer buiten. Met alleen een fles Chanel. Ik had eigenlijk best nog iets willen kopen. In een luxe parfumerie zijn genoeg verleidingen en naast die dure fles parfum voelt een mascara of dagcrème ineens weer best betaalbaar. Bovendien had ik naast mijn lievelingsgeur ook weleens een nieuwe willen proberen. Als die verkoper iets meer interesse had gehad, dan had hij aan mij een dankbare klant gehad.

Op de winkelvloer van woonwinkels zie ik vaker dat er kansen blijven liggen wanneer een verkoper te veel focust op het product en te weinig op de behoefte van de klant. Komt je klant kijken naar een nieuwe bank, realiseer je dan dat je zoveel méér verkoopt dan een meubel: je verkoopt een gezellig thuis. Je klant vraagt dus indirect ook om een paar kussens. En een lamp. En een kleed. Ook al heb je het druk, geef elke klant de aandacht die hij of zij verdient. Neem de tijd voor een compleet advies en je zult zien: dat loont!


Patricia van Amelsfoort stond jarenlang zelf op de winkelvloer. Haar ervaring bundelde ze in Verkoopkracht: haar bedrijf geeft verkooptrainingen, speciaal voor de woonbranche. In haar blogs deelt ze haar beste verkooptips met jou.